Din cuprinsul articolului
Un nou barometru realizat de Reveal Marketing Research, în colaborare cu Kaufland România, UniCredit Bank și Valorem, relevă că 36% dintre respondenți consideră sustenabilitatea o tema importantă pentru români, procentul diminuându-se cu 27% comparativ cu 2022.
Scăderea amplorii preocupării pentru sustenabilitate poate fi explicată prin prisma faptului că problemele economice sau sociale din ultimul an au acaparat atenția în detrimentul chestiunilor legate de sustenabilitate.
48% dintre români se implică ocazional în activități sustenabile
Chiar dacă în prezent nivelul de cunoaștere și conștientizare a importanței sustenabilității este unul ridicat, 85% dintre români declarând că este un subiect de interes la care se gândesc, aceștia manifestă mai degrabă o atitudine pasivă dacă ne referim la acțiuni care să susțină cauza.
Astfel că, 48% dintre români declară că se implică ocazional în activități sustenabile, cel mai frecvent comportament fiind colectarea selectivă a deșeurilor, în timp ce doar 15% declară că se implică activ în diferite activități sustenabile, maturii fără partener diferențiindu-se ca fiind principalii susținători ai cauzei (20%).
7 din 10 români consideră că investițiile în inovații tehnologice vor aduce soluții pentru problemele de sustenabilitate din societate și vor contura un viitor mai bun
Printre cele mai importante probleme de sustenabilitate menționate de respondenți se numără poluarea aerului, defrișarea pădurilor, poluarea din deșeuri, calitatea alimentelor produse pe scară largă sau încălzirea globală. Românii consideră că pentru a diminua aceste amenințări și a obține schimbări semnificative sunt necesare eforturi coordonate din partea companiilor (75%), indi
Este important de subliniat că inovațiile tehnologice cresc în popularitate ca metodă ce poate aduce schimbări în problemele de sustenabilitate, acestea înregistrând o creștere semnificativă, de la 63% în 2022, la 69% în 2023. Dacă ne raportăm la nivelul de încredere în inovațiile tehnologice, acesta este la rândul său unul foarte ridicat, 72% dintre respondenți declarând că acestea au capacitatea de a aduce soluții semnificative pentru problemele actuale de sustenabilitate.
Măsurând nivelul de sustenabilitate în diferite domenii de activitate, industria IT este percepută de români ca a treia cea mai sustenabilă industrie (25%), după industria energetică (34%) și industria alimentară și a băuturilor (27%).
În teorie consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei, în practică 28% dintre români încearcă să consume cât mai sustenabil posibil
În general, românii manifestă o disponibilitate redusă de a consuma sustenabil, mai mult de jumătate dintre români (57%) declarând că se gândesc din când în când la sustenabilitate, dar fără să fi luat în calcul până acum să consume sustenabil. Pe de altă parte, pentru 28% dintre români comportamentul sustenabil reprezintă o preocupare constantă, aceștia încercând să consume cât mai sustenabil posibil, în special femeile (35% vs. 20% bărbați), senorii pensionari (43%) și familiile moderne (37%).
Îndreptându-ne atenția către cele mai importante caracteristici în alegerea unui produs, observăm că principalii factori care influențează deciziile de cumpărare sunt prețul accesibil (84%), atenția acordată ingredientelor naturale (81%), fabricarea într-un mod responsabil (74%), producerea fără afectarea mediului înconjurător (73%) și proximitatea (73%). Ca tendință generală, toate caracteristicile au crescut în importanță cu cel puțin 5% în comparație cu anul precedent.
”În prezent, asistăm la fenomenul de neimplicare activă dacă ne referim la subiectul sustenabilității în rândul românilor. Este de necontestat faptul că nivelul de conștientizare a nevoii de a proteja resursele planetei este în creștere. Consumatorii susțin sustenabilitatea, dar nu sunt suficient de implicați activ și în consecință, nu își schimbă comportamentul în viața de zi cu zi.
Această discrepanță poate fi explicată de evenimentele socio-economice din ultima perioadă, spre exemplu instabilitatea economică sau preocupări legate de locul de muncă, ce îi determină pe români să își concentreze atenția pe necesitățile imediate, în detrimentul preocupărilor pe termen lung, precum sustenabilitatea”, susţine Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Românii își doresc mai multă implicare din partea companiilor în inițiative sustenabile, îndeosebi prin încurajarea reciclării
În ceea ce privește acțiunile companiilor care au cel mai mare potențial să determine un comportament de consum (mai) responsabil în rândul cetățenilor, se numără încurajarea reciclării (19%), educarea populației prin promovarea sustenabilității (11%) sau utilizarea ambalajelor/ materialelor ecologice (10%).
Importanța acordată reciclării este una ridicată în rândul românilor, 63% fiind de părere că reciclarea tuturor materialelor care pot fi reciclate este cea mai urgentă problemă de sustenabilitate care trebuie rezolvată în următorii 5 ani.
Mai mult decât atât, 57% dintre români consideră că în maximum 5 ani companiile ar trebui taxate în funcție de amprenta de carbon pe care o emit, astfel încât acestea să devină mai active în încercarea de a reduce poluarea.
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și alte țări din Europa.
Reveal Market Resources, studiul nr. 142: Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicității, cu scopul de a susține piața de marketing și comunicare din România.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 17-25.10.2023 pe un eșantion reprezentativ pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1013 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.