Dintre acestea, praful de frână este adesea principalul agent toxic care nu este încă supus reglementărilor internaţionale. De altfel, sunt mult mai puțin cunoscute informaţiile despre efectele potențiale asupra sănătății ale prafului de frână în comparație cu norul toxic de la ţevile de eşapament.

 

Un nou studiu arată că praful de frână auto poate fi mai dăunător decât evacuarea dieselSursa foto: Richard Drury/Getty Images

Experiment alarmant

Oamenii de ştiinţă au crescut celule în laborator pentru a imita mucoasa plămânului și le-au expus ulterior atât prafului de frână, cât și noxelor de la ţeava de eşapament. Praful de frână s-a dovedit semnificativ mai dăunător pentru aceste celule prin diferite măsuri care sunt legate de boli pulmonare, cum ar fi cancerul și astmul.

Plăcuțele de frână conțineau anterior fibre de azbest pentru a face față supraîncălzirii. Acest lucru a dus la proiectarea industriei auto de noi garnituri de plăcuțe de frână, inclusiv plăcuțe organice fără azbest (NAO) utilizate în mod obișnuit în vehicule astăzi.

În mod ironic, praful provenit de la noile plăcuțe organice fără azbest (NAO) s-a dovedit a fi cel mai toxic pentru celulele pulmonare, depășind nocivitatea altor tipuri de plăcuțe și chiar a gazelor de eșapament.

Cercetătorii au identificat conținutul ridicat de cupru ca fiind principala caracteristică a prafului de frână provenit de la plăcuțele NAO. De altfel, s-a demonstrat că aproape jumătate din cuprul din aerul pe care îl respirăm provine din uzura frânelor și a anvelopelor.

Unele dintre efectele nocive se referă la boli precum cancerul pulmonar, fibroza pulmonară (cicatrici pulmonare), astmul și boala pulmonară obstructivă cronică.

Diagrama prezintă metode de cercetare care colectează particule de uzură a frânei de pe plăcuțele de frână ale mașinii, testări pe celule alveolare și comparare cu efectele particulelor diesel

Diverse studii efectuate de alte grupuri de cercetare au descoperit că expunerea la concentrații mari de cupru este asociată cu afectarea funcției pulmonare și cu riscul general de deces.

Vehiculele electrice pot polua mai mult decât autoturismele diesel

Studiile indică faptul că, deoarece au tendința de a fi mai grele, vehiculele electrice pot genera mai mult praf care nu este evacuat decât vehiculele pe benzină sau diesel – eticheta cu emisii zero nu este în mod clar corectă.

Unele vehicule electrice sunt echipate cu sisteme de frânare regenerativă care permit motorului să acționeze ca un generator, încetinind mașina. Cu toate acestea, vehiculele electrice sunt încă echipate cu sisteme de frânare prin frecare, care ajută la oprirea completă a mașinii, astfel încât să genereze praf de frână.

Viitoarele standarde de emisii Euro 7 care vor fi introduse în noiembrie 2026 vor impune limite ale emisiilor de praf de frână, ceea ce ar putea stimula inovația pentru a dezvolta noi materiale de frânare sau mecanisme de captare a prafului.

Potrivit statisticilor oficiale, expunerea la poluarea aerului este asociată cu aproximativ șapte milioane de decese premature pe an în întreaga lume.