Din cuprinsul articolului
Aproape jumătate dintre adolescenți se confruntă cu simptome de anxietate, 1 din 5 are simptome de depresie și 1 din 4 se confruntă cu provocări mintale și emoționale moderate și severe.
Este realitatea cel puțin alarmantă, pe care o relevă studiul realizat de compania de consultanță în psihologie, Mind Education, în cadrul programului educațional “Conectat cu tine, conectat cu lumea”, în peste 100 școli din toată țara.
Rezultatele studiului Mind Education confirmă tendința generală de deteriorare a sănătății mintale și emoționale a elevilor, ultimele cercetări arătând că, din 2005 până în 2015, numărul adolescenților afectați de depresie severă s-a dublat și continuă să crească la fel de alert.
Avem tabloul unei generații de copii deconectați de ei înșiși
Mai mult decât atât, școala este cea mai importantă sursă de stres pentru adolescenți, anxietățile lor fiind generate de frica de a nu performa sau de eșec, dar și pentru că se așteaptă să fie pedepsiți la școală.
„Avem tabloul unei generații de copii deconectați de ei înșiși, cu dificultăți reale de a face față provocărilor de care se lovesc și cu tendințe de autoizolare.
Experiențele trăite în copilărie, relațiile tensionate cu adulții și copiii și stresul de zi cu zi au un impact semnificativ asupra bunăstării mintale și emoționale a adolescenților.
Consecința este vizibilă de ani buni: reziliență scăzută, dificultatea de a depune efort susținut, care duce la rezultatele academice tot mai slabe, și dependența de rețelele de socializare. Datele pe care le relevă studiul nostru sunt cel puțin îngrijorătoare, iar soluția ar fi să implementăm de urgență programe naționale, prin care să ajutăm elevii să își dezvolte abilitățile lipsă și să învețe să prioritizeze somnul, o alimentație hrănitoare, mișcarea și conectarea cu propriile emoții”, a declarat Domnica Petrovai, psihoterapeut și CEO al Mind Education, pentru Știri de Cluj.
Studiul „Harta bunăstării mintale și emoționale a adolescenților”
Studiul „Harta bunăstării mintale și emoționale a adolescenților” a fost realizat pe un eșantion de 261 de elevi din 101 școli. Majoritatea respondenților au 13-14 ani (44 %); 37% au între 15 și 16 ani și 19% au între 17 și 19 ani. 38% dintre participanții la studiu sunt înscriși la școli din mediul rural.
Cât privește interacțiunea cu profesorii, datele studiului arată că:
- Pentru 1 din 4 adolescenți, profesorii nu reprezintă (“aproape deloc” și “puțin”) o sursă de motivație sau care să le încurajeze curiozitatea.
- Pentru 1 din 5 adolescenți, profesorii nu reprezintă o sursă de inspirație sau de bucurie.
- Pentru o treime dintre adolescenți, profesorii reprezintă o sursă de stres.
Bunăstarea emoțională depinde, în primul rând, de obiceiurile noastre sănătoase (somn suficient, mișcare, alimentație sănătoasă, hidratare, expunerea la soare, odihnă, timp de reflecție etc.) și de capacitatea de a ne regla propriile emoții atunci când trăim un disconfort.
Studiul Mind Education relevă tocmai faptul că adolescenții fac față cu greu disconfortului emoțional, de aceea nici nu reușesc să finalizeze lucrurile pe care le percep ca fiind dificile, se simt singuri și sunt dependenți de alimentele nesănătoase.