Sistemului Informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a căzut din nou. Softul public ar trebui să ajute doctorii să verifice calitatea de asigurat a pacienților.
Prin urmare, sunt situații în care bolnavii, unii în stare gravă, nu pot primi rețete, ori consultații. Iar reprezentanții Casei transmit că doctorii pot acorda servicii medicale atunci când sistemul va fi funcțional.
Pacientul este cel care suferă din confruntarea dintre medicii care în această perioadă au refuzat să acorde servicii medicale, farmaciile care nu eliberează rețete și Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
„Societatea Naţională de Medicină Familiei este solidară cu pacienţii şi cu medicii practicieni în această perioadă dificilă cauzată de disfuncţionalităţile Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI). (…)
Solicităm CNAS să trateze cu respect atât pacienţii, cât şi medicii care lucrează în sistemul de asigurări de sănătate şi să remedieze cu celeritate platforma informatică.
Solicităm de urgenţă asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie de CNAS, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv toate tipurile de reţete, să fie doar în format electronic, fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete”, afirmă medicii de familie într-un comunicat transmis, miercuri, presei.
SNMF reaminteşte că programul SIUI şi mentenanţa acestuia aparţin „în exclusivitate” Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
„De o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncţional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional”, susţine SNMF.
Totodată, arată SNMF, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat „prejudiciază” pacienţii de drepturile lor „fireşti” ca asiguraţi ai sistemului public de sănătate.
„Aceste disfuncţii majore în verificarea categoriei de asigurat şi în eliberarea tuturor documentelor medicale din cadrul consultaţiilor predispun medicii la erori ce le vor fi imputate ulterior chiar de către CNAS, deşi responsabilitatea nefuncţionării SIUI nu le aparţine. În acelaşi sens, imposibilitatea de a valida serviciile efectuate şi de a raporta activitatea lunii anterioare va afecta funcţionarea cabinetelor de medicină a familiei”, mai susţin reprezentanţii SNMF.
Sistemul Informatic Unic Integrat – pe scurt SIUI – este una dintre cele patru componente ale Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate. A fost conceput în anul 2008 și imediat după lansare a avut probleme de funcționare.
Este un sistem informatic subdimensionat, spun cei de la CNAS, un sistem care se blochează mai ales la începutul lunii, când medicii transmit raportările lunare. Resposabilii le-au cerut dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță, remedierea de urgenţă a problemelor.