Sari la conținut

Siguranța rutieră, o problemă globală: 2 decese pe minut în lume din cauza accidentelor rutiere

siguranta rutiera
Sursă foto: Getty Images
În 2023, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere se situează sub nivelurile anterioare pandemiei, dar îmbunătățirea este încă prea lentă pentru a le reduce la jumătate până în 2030.

Numărul anual de decese rutiere a scăzut ușor la 1,19 milioane pe an, potrivit ultimului raport al OMS. Cu toate acestea, cu mai mult de 2 decese care au loc pe minut și peste 3200 pe zi, accidentele rutiere rămân principalul ucigaș al copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 5 și 29 de ani.

Cel mai recent raport global al OMS privind siguranța rutieră în 2023 arată că, din 2010, decesele cauzate de traficul rutier au scăzut cu 5%, ajungând la 1,19 milioane anual. Cu toate acestea, accidentele rutiere rămân o criză globală persistentă de sănătate, pietonii, bicicliștii și alți utilizatori vulnerabili ai drumurilor confruntându-se cu un risc acut și în creștere de deces.

„Numărul tragic al deceselor cauzate de accidente rutiere se îndreaptă în direcția cea bună, în jos”, declară directorul general al OMS, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus. ”

Carnagiul de pe drumurile noastre poate fi prevenit. Lansăm un apel către toate țările să pună oamenii, mai degrabă decât mașinile, în centrul sistemelor lor de transport și să asigure siguranța pietonilor, bicicliștilor și a altor utilizatori vulnerabili ai drumurilor.”

Dintre statele membre ale ONU, 108 țări au raportat o scădere a deceselor legate de traficul rutier între 2010 și 2021.

Zece țări au reușit să reducă decesele rutiere cu peste 50%: Belarus, Brunei Darussalam, Danemarca, Japonia, Lituania, Norvegia, Federația Rusă, Trinidad și Tobago, Emiratele Arabe Unite și Venezuela.

Alte treizeci și cinci de țări au făcut progrese notabile, reducând decesele cu 30% până la 50%.

Accident in Alba
Sursa foto: Aktulal24

Povara globală și utilizatori vulnerabili

Raportul arată că 28% din decesele rutiere globale au avut loc în regiunea Asia de Sud-Est a OMS, 25% în regiunea Pacificului de Vest, 19% în regiunea africană, 12% în regiunea Americilor, 11% în regiunea est-mediteraneeană și 5% în regiunea europeană.

Nouă din 10 decese au loc în țările cu venituri mici și medii, iar decesele din aceste țări sunt disproporționat mai mari atunci când sunt comparate cu numărul de vehicule și drumurile pe care le au. Riscul de deces este de 3 ori mai mare în țările cu venituri mici decât în țările cu venituri mari, totuși țările cu venituri mici dețin doar 1% din autovehiculele din lume.

Cincizeci și trei la sută din totalul deceselor rutiere sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor, inclusiv:

  • pietoni (23%);
  • conducătorii de vehicule motorizate cu două și trei roți, cum ar fi motocicletele (21%);
  • bicicliști (6%);
  • și utilizatorii de dispozitive de micromobilitate, cum ar fi scuterele electrice (3%).
  • Decesele în rândul ocupanților mașinilor și ai altor vehicule ușoare cu 4 roți au scăzut ușor la 30% din decesele globale.

Apel pentru standarde și politici mai bune

Raportul relevă o lipsă alarmantă de progrese în avansarea legilor și a standardelor de siguranță.

Doar șase țări au legi care respectă cele mai bune practici ale OMS pentru toți factorii de risc (excesul de viteză, conducerea în stare de ebrietate și utilizarea căștilor de protecție atunci când mergi cu motocicletă, a centurilor de siguranță și a scaunelor pentru copii), în timp ce 140 de țări (două treimi din statele membre ale ONU) au astfel de legi pentru cel puțin unul dintre acești factori de risc. De remarcat, 23 dintre aceste țări și-au modificat legile pentru a respecta cele mai bune practici ale OMS de la Raportul global privind siguranța rutieră din 2018.

Flota globală de autovehicule se va dubla până în 2030. Cu toate acestea, doar 35 de țări – mai puțin de o cincime din statele membre ale ONU – legiferează cu privire la toate caracteristicile esențiale de siguranță ale vehiculelor (de exemplu, sisteme avansate de frânare, protecție la impact frontal și lateral etc.).

Raportul relevă, de asemenea, lacune majore în asigurarea unei infrastructuri rutiere sigure, doar 51 de țări – un sfert din statele membre ale ONU – având legi care impun inspecții de siguranță care acoperă toți participanții la trafic.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel