Din cuprinsul articolului
Se poate transmite coronavirusul în mașină? Un nou studiu analizează modul în care modelele fluxului de aer din interiorul cabinei pasagerilor unei mașini ar putea afecta transmisia SARS-CoV-2 și a altor agenți patogeni din aer.
Folosind simulări pe computer, studiul a analizat riscul ca particulele de aerosoli să fie partajate între un șofer și un pasager în diferite configurații ale ferestrelor.
Riscul s-a dovedit a fi mai mare cu ferestrele închise și în scădere cu fiecare fereastră deschisă. Cel mai bun caz a fost să avem toate ferestrele deschise.
Un nou studiu al modelelor fluxului de aer în interiorul cabinei pasagerilor unei mașini oferă câteva sugestii pentru reducerea potențială a riscului transmisiei COVID-19, în timp ce împărtășesc plimbările cu alții.
Studiul, realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea Brown, a folosit modele computerizate pentru a simula fluxul de aer în interiorul unei mașini compacte cu diverse combinații de ferestre deschise sau închise.
Simulările au arătat că deschiderea ferestrelor – cu cât sunt mai multe ferestre, cu atât mai bine – au creat modele de flux de aer care au redus dramatic concentrația particulelor aeriene schimbate între un șofer și un singur pasager.
Cercetătorii au descoperit că sistemul de ventilație al mașinii nu a făcut circulația aerului la fel de bine ca și câteva geamuri deschise.
„Conducerea unei mașini cu ferestrele închise și aerul condiționat sau căldura pornită este cu siguranță cel mai rău scenariu, conform simulărilor noastre pe computer”, a spus Asimanshu Das, student absolvent la Școala de Inginerie Brown și co-autor al cercetării. „Cel mai bun scenariu pe care l-am găsit a fost să avem toate cele patru ferestre deschise, dar chiar și să avem una sau două deschise a fost mult mai bine decât să le avem pe toate închise”.
Coronavirusul se poate transmite în mașină
Studiu publicat recent în Science Advances analizează modul în care modelele de flux de aer din cabina pasagerilor unei mașini ar putea afecta transmiterea SARS-CoV-2 și a altor agenți patogeni din aer. Simulările au produs câteva descoperiri potențial contraintuitive.
De exemplu, s-ar putea aștepta ca deschiderea ferestrelor direct lângă fiecare ocupant să fie cea mai simplă modalitate de a reduce expunerea. Simulările au constatat că, deși această configurație este mai bună decât nici o fereastră, are un risc mai mare de expunere în comparație cu închiderea ferestrei de lângă fiecare ocupant. „Când geamurile opuse ocupanților sunt deschise, veți obține un flux care intră în mașină în spatele șoferului, trece prin cabină în spatele pasagerului și apoi iese pe fereastra din fața pasagerului”, a spus Kenny Breuer, profesor de inginerie la Brown și un autor principal al cercetării. „Acest model ajută la reducerea contaminării încrucișate între șofer și pasager.”
Cercetătorii subliniază că nu există nicio modalitate de a elimina complet riscul și, bineînțeles, îndrumările actuale de la Centrele pentru Controlul Bolilor din SUA (CDC) notează că amânarea călătoriei și șederea acasă este cea mai bună modalitate de a proteja sănătatea personală și a comunității.
Scopul studiului a fost pur și simplu să studieze modul în care modificările fluxului de aer din interiorul unei mașini se pot agrava sau reduce riscul transmiterii agentului patogen.
Experții recomandă, de asemenea, purtarea măștii atunci când călătorești în mașină cu persoane străine, indiferent că alegi să ții geamurile deschise ori nu.