Sari la conținut

Sărbătoare importantă pe 14 ianuarie. Ce este Odovania Bobotezei

boboteaza
Sursa foto: arhiva Doctorul Zilei
Sarbatoare crestina

Pe 14 ianuarie, creștinii ortodocși prăznuiesc Odovania praznicului Botezului Domnului care marchează încheierea perioadei de sărbătorire a Botezului Domnului nostru Iisus Hristos la răul Iordan.

Perioada de după Bobotează are rolul de a păstra interesul pentru cele ce au fost prăznuite și de a evidenţia însemnătatea sărbătorii. În perioada de după serbarea Botezului Domnului și până la odovanie, slujbele bisericești poartă amprenta sărbătorii, potrivit basilica.ro.

Ce este Odovania Bobotezei. Semnificaţii pentru credincioşi

Agheasma mare ce se slujeşte la Bobotează are o putere sfinţitoare şi tămăduitoare deosebit de mare, ea purtând în sine darurile minunate ale Duhului Sfânt, cu mult mai mult decât Agheasma mică.

Credincioşii o beau înaintea Anafurei, vreme de opt zile, de la 6 până la 14 ianuarie. După această perioadă se poate bea sau stropi cu Aghiasma mare doar cu binecuvântarea preotului, exceptând cazurile de extremă necesitate.

La încheierea perioadei de după sărbătoare se prăznuiește odovania praznicului.

Termenul odovanie (otdania) este din limba slavonă și înseamnă „sfârșit”, „dezlegare” sau „încheiere” a sărbătorii, un fel de concluzie. În limba greacă se folosește cu același sens, de încheiere a sărbătorii, termenul apodosis.

Sărbătorile religioase, între pre-serbare şi a după-serbare

Pentru pregătirea sufletească a credincioşilor, sărbătorile religioase importante sunt precedate de un timp de pregătire, de anticipare, numit pre-serbare sau înainte-prăznuire, iar dupa ziua stabilită a sărbatorii este şi o perioadă de continuare sau prelungire a serbării, numită după-serbare sau după-prăznuire, ca un fel de ecou al zilei de praznic.

Încă din Vechiul Testament este întâlnită această practică de a prelungi o sărbătoare timp de 7 zile. O altă mărturie în acest sens, din primele secole ale creştinismului, o constituie exemplul Sfântului Constantin cel Mare, care, după ce a prăznuit sfinţirea a două biserici, în fiecare an, prăznuia câte 7 zile aceste sfinţiri sub denumirea de „sărbătoarea înnoirilor”.

Înainte-prăznuirea creează interesul pentru sărbatoare prin slujbe speciale, rugăciuni şi cântări. În afară de patru sărbători, toate marile praznice sunt anticipate de o zi de înainte-praznuire. Fac excepţie Paştile, care sunt precedate de zece săptămâni de pregătire (înaintea Postului, Postul Mare şi Săptămâna Mare). Crăciunul are cinci zile de înainte-prăznuire, iar Boboteaza patru.

Astfel, după-serbarea Naşterii Domnului ţine 6 zile, sfârşindu-se la 31 decembrie, când este odovania praznicului. Schimbarea la Faţă (6 august) are odovania la 13 august; Adormirea Maicii Domnului (15 august) are odovania la 23 august. Odovania Învierii este cea mai lungă, ea se face în a şasea săptămână dupa Paşti (până la Înălţare).

În toată perioada pre-serbării şi a după-serbării, pe lângă slujba sărbătorii respective se adaugă cântari, rugăciuni şi lecturi în legatură cu praznicul respectiv, iar în ziua odovaniei praznicului slujba se pune aproape la fel ca şi în ziua întâi a praznicului.

Carmen Alecu
Alecu Carmen

Absolventă de Jurnalism. Am inceput sa lucrez in presa in 2000, la Abracadabra. A urmat Acasa Magazin. Dupa o pauza de cativa ani, am reinceput sa lucrez la EVZ. A urmat EvzMonden si InfoActual. La Doctorul Zilei lucrez din noiembrie 2020.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel