Din cuprinsul articolului
S-a dat legea care garantează „dreptul la deconectare”. Angajații din Australia beneficiază acum de dreptul de a-și ignora șefii în afara orelor de program, conform unei noi legi care instituie „dreptul de a se deconecta”.
Această lege protejează lucrătorii care aleg să nu monitorizeze, citească sau răspundă la e-mailurile și apelurile telefonice ale angajatorilor lor după terminarea programului de lucru.
Noile reglementări și condițiile aplicării lor
Introduse în februarie, noile reglementări au intrat acum în vigoare și specifică faptul că angajații, în majoritatea cazurilor, nu pot fi sancționați dacă nu răspund la mesajele angajatorilor în afara orelor de muncă. Totuși, există excepții pentru situații de urgență sau pentru locurile de muncă cu ore neregulate, unde angajatorii pot contacta angajații, dar aceștia au dreptul să refuze răspunsul dacă consideră că este rezonabil să facă acest lucru, potrivit Reuters.
Legea se aplică momentan doar companiilor cu mai mult de 15 angajați, iar întreprinderile mai mici vor trebui să respecte aceste prevederi începând de anul viitor, conform informațiilor furnizate de VOA.
Impactul asupra vieții personale și productivității
Susținătorii noii legi argumentează că aceasta oferă angajaților încrederea necesară pentru a se opune intruziunii constante în viața lor personală prin e-mailuri, mesaje și apeluri de la locul de muncă, o problemă care s-a accentuat în perioada pandemiei de COVID-19, când limitele dintre viața profesională și cea personală au devenit tot mai difuze.
Premierul Anthony Albanese a subliniat că, la fel cum oamenii nu sunt remunerați pentru munca pe 24 de ore, nu ar trebui să fie obligați să lucreze non-stop. El a menționat, de asemenea, că se așteaptă ca aceste modificări să crească productivitatea, deoarece „mulți australieni devin frustrați de așteptarea constantă de a fi disponibili pentru telefoane și e-mailuri 24 de ore din 24, ceea ce afectează și sănătatea mintală.”
Un sondaj efectuat de Institutul Australia a dezvăluit că, în 2023, australienii au lucrat în medie 281 de ore suplimentare neplătite, ceea ce reprezintă echivalentul a 88 de miliarde de dolari. Această statistică subliniază presiunea existentă asupra angajaților de a lucra peste program, fără a fi compensați corespunzător.
Legea care garantează „dreptul la deconectare”. Context internațional și reacții
Australia se alătură acum unui grup de peste 20 de țări, majoritatea din Europa și America Latină, care au implementat legi similare. Franța a fost prima țară care a introdus astfel de reglementări în 2017. Alte țări iau în considerare măsuri asemănătoare pentru a proteja angajații de presiunile de a lucra în afara orelor de program.
Partidul Laburist din Australia, de centru-stânga, speră că această măsură, care face parte dintr-un pachet mai amplu de reforme ale pieței muncii — ce include și reguli noi pentru angajarea ocazională și standarde de salariu minim pentru curieri — va reduce presiunea asupra lucrătorilor de a-și verifica telefonul în afara orelor de muncă, permițându-le astfel să se relaxeze și să petreacă timp cu cei dragi.
Însă, grupurile de afaceri și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la aceste noi legi. Andrew McKellar, directorul executiv al Camerei de Comerț și Industrie din Australia, a afirmat că mediul de afaceri nu a fost consultat corespunzător în legătură cu aceste schimbări, potrivit publicației Time.