Conducătorii auto obezi sunt mai predispuşi să moară în urma accidentelor de circulaţie decât alţi participanţi la trafic, mai ales femeile, avertizează specialiştii.
Centura de siguranță nu e sigură și pentru grăsuți
Motivul: grăsimea suplimentară împiedică fixarea corespunzătoare a centurii de siguranţă. Aceştia au stabilit că procentul de risc este cu 80% mai mare la conducătorii auto care suferă de obezitate decât la cei cu o greutate normală. Riscul este dublu în cazul femeilor obeze, arată un studiu publicat în Emergency Medicine Journal.
În cazul unei coliziuni, ţesutul gras excesiv împiedică blocarea imediată a centurii în zona pelviană în cazul persoanelor supraponderale. Automobile Association (AA), organizaţia producătorilor britanici de maşini, afirmă că marile firme se gândesc deja la măsurile de siguranţă care ar putea să fie adăugate sau adaptate pentru a face faţă numărului tot mai mare de britanici supraponderali.
Din punct de vedere medical, unul din patru oameni este obez , adică atât de gras că sănătatea sa este pusă în pericol. Conform studiului citat mai sus, riscul morţii este direct proporţional cu grăsimea care depăşeşte nivelul normal. Au fost studiaţi 6.806 de şoferi implicaţi în 3.403 accidente. 18% dintre aceştia au fost clasificați drept obezi, 33% supraponderali şi 46% normali.
Obezitatea este definită de indicele de masă corporală 30 şi peste. Un indice de 35 şi peste presupune obezitate severă în vreme ce peste 45 înseamnă superobezitate.
Descoperirile arată că oamenii dincolo de limita obezităţii, cu un indice de 40 şi peste, sunt cu 80% mai predispuşi să moară într-un accident decât şoferii cu o greutate normală.
Cei cu indice de 35-39,9 sunt cu 51,1% mai predispuşi să moară într-un accident, în vreme ce riscul supraponderalilor cu un indice de 30-34,9 este cu 21% mai mare.
Două treimi dintre persoanele cercetate sunt bărbaţi şi aproape 30% aveau vârste între 16 şi 24 de ani. Cam tot atâţia foloseau centura greşit- adică o fixau fie peste umăr, fie peste bazin, nu şi peste umăr şi peste bazin aşa cum ar fi trebuit. Au nevoie de alte mașini
Obezitatea epidemică, spune doctorul Tom Rice, de la Centrul de cercetări al Departamentului de ştiinţe ale mediului şi siguranţă a transportului al Universităţii Berkeley, California, presupune o reconfigurare a designului automobilistic. „S-ar putea ca maşinile de acum să fie proiectate să protejeze persoanele de greutate normală, nu şi pe cele supraponderale sau obeze”, spune el.
Studiile cazurilor de coliziune demonstrează că trupul şoferilor obezi este proiectat mult mai departe din scaun decât cel al altor conducători auto, înainte ca centura să blocheze pelvisul. Mişcarea adiţională implică abdomenul şi extremităţile inferioare.
Edmund King, care este preşedintele Automobile Association, a afirmat că maşinile au fost proiectate, în general, pentru şoferi bărbaţi de dimensiuni medii iar studiile au demonstrat că acest design are dezavantaje pentru şoferii mai graşi.
Descoperirile îi fac pe producători să se întrebe dacă este cazul să îmbunătăţească sistemele de securitate ale maşinii pentru obezi, de vreme ce astfel i-ar putea pune în pericol pe şoferii mai slabi.
Daniela Șerb