Din cuprinsul articolului
Se pregătesc reguli noi de circulație. Uniunea Europeană vrea să înăsprească codul rutier, anunțând o reformă majoră. Conform planurilor de la Bruxelles, seniorii cu vârsta peste 70 de ani vor trebui să demonstreze în mod regulat că sunt încă apți să conducă. Însă măsura este extrem de criticată.
În viitor, aptitudinile tehnice ale șoferilor cu vârsta de peste 70 de ani vor fi verificate la fiecare cinci ani în întreaga UE. Acest lucru reiese dintr-o propunere a Comisiei UE și ar afecta milioane de pensionari din Europa.
Reguli noi de circulație
Uniunea Europeană are o viziune: până în 2050 nu ar trebui să mai existe decese rutiere în UE. Iar până în 2030 numărul ar trebui să se reducă la jumătate. Un obiectiv extrem de ambițios, ţinând cont de cifrele actuale. În 2022, 20.600 de oameni și-au pierdut viața pe drumuri. Aceasta este o creștere față de cei doi ani de pandemie din 2020 și 2021, când au murit sub 20.000 de oameni. Pentru a atinge marele obiectiv, UE plănuiește o schimbări majore în codul rutier.
Critici privind planurile UE: ”Este discriminare!”
Potrivit publicației Welt, politicianul german de stânga Thomas Lutze critică măsura de control a pensionarilor la fiecare cinci ani: „Aceasta nu este altceva decât discriminare în funcție de vârstă.” Încă nu este clar când, unde și cum vor fi implementate planurile și, mai ales, cum ar putea arăta o astfel de verificare. Proiectul de lege citează ca exemple cursuri de formare. ADAC, cea mai mare asociație automobilistică din Germania și Europa, critică acest lucru și declară că reformele anunțate sunt „neproporționale”. Utilizatorii mai în vârstă sunt de obicei „caracterizati de un stil de condus adaptat situației și de condus preventiv. Ei evită manevrele riscante”.
Deși poate exista o scădere a performanței odată cu creșterea în vârstă, riscul de accident nu este excepțional de mare, potrivit ADAC. Asociația „respinge măsurile planificate care se referă la o anumită vârstă”. Şi cere: „Dacă sunt identificate probleme de sănătate, medicul curant ar trebui să fie consultat pentru a obține o evaluare a propriei aptitudini de a conduce. Şi, dacă este necesar, pentru a iniția măsuri suplimentare. Iar acest lucru să se aplică tuturor grupelor de vârstă”.
Mulți oameni de pe rețelele de socializare nu înțeleg măsura UE. „Este amuzant că ar trebui să lucrez până la 70 de ani. Şi de îndată ce nu trebuie să mai lucrez, nu am voie să conduc o mașină”, este un comentariu pe Twitter. „Discriminare în funcție de vârstă”, se plâng alţii și critică măsura: „Nu au altceva de făcut în UE decât interdicții?”