Din cuprinsul articolului
Protecția Consumatorului a impus reguli noi în ceea ce privește meniurile restaurantelor. Acestea trebuie să conțină informații detaliate despre fiecare preparat – de exemplu, numărul de E-uri, caloriile și ingredientele care pot provoca alergii.
În fiecare an, pe 15 martie, este marcată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor („World Consumer Rights Day”), ca mijloc de sensibilizare la nivel mondial cu privire la drepturile şi nevoile consumatorilor.
Sărbătorirea acestei zile reprezintă o şansă de a cere factorilor de decizie respectarea şi protejarea drepturilor tuturor consumatorilor şi de a protesta faţă de abuzurile şi nedreptăţile sociale care subminează aceste drepturi, potrivit Agerpres.
Meniurile restaurantelor trebuie să conţină detalii despre ingrediente, valori nutritionale şi E-uri, din 15 martie
Începând de astăzi, meniurile restaurantelor, fast-food-urilor și ale cantinelor vor include mult mai multe informații despre ingredientele folosite, inclusiv cantitățile de sare și zahăr, plus valorile nutriționale ale preparatelor.
Noile reguli se aplică de astăzi, de Ziua Internațională a Consumatorilor, deși ar fi trebuit să intre în vigoare încă de la finalul anului trecut. Amânarea a fost cerută însă de asociațiile patronale.
Deținătorii de afaceri din industria HoReCa vor trebui să prezinte clienților detaliat toate ingredientele folosite în prepararea produselor din meniu, cantitate acestora, alergenii și valorile nutriționale.
De asemenea, trebuie să fie precizată cantitatea de sare, zahăr, grăsimi și tipul cărnii folosite.
Noul ordin, care stabilește ca informațiile din meniuri să fie detaliate atât de restaurante, cât și de cei care livrează mâncare prin aplicații, a fost emis pe model european.
„Chiar dacă inspectorii ANPC sunt pe teren în aceste zile, aceștia nu vor da încă amenzi, ci doar avertismente”, a declarat pentru Radio România Actualități șeful ANPC, Horia Constantinescu.
Reguli noi, impuse de Protecția Consumatorului
Pentru o perioadă de timp, inspectorii ANPC vor aplica doar avertismente, după care vor urma sancțiuni.
„Vom desfășura acțiuni în zona alimentației publice, așa cum o facem zilnic. Și da, se va lua în calcul și verificarea legată de implementarea actului despre care discutăm.
Vom stabili că o perioadă limitată de timp vom aplica avertismente și vom stabili un calendar de măsuri, urmând ca după aceea să aplicăm inclusiv sancţiuni.
Transmit operatorilor economici că este momentul să se facă diferență mare între cei ce respectă consumatorii alegând ingredientele cele mai bune pentru aceștia și cei care aleg să își maximizeze profitul alegând cele mai ieftine dintre produse, nu neapărat rele, dar nu la fel de bune ca acele despre care cu toții ne imaginăm că le mâncăm în restaurant.
Toate informațiile trebuie să fie afișate într-un loc vizibil și ușor accesibil de lângă produs, pe un panou sau pe meniu și să nu fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice”, a mai spus Constantinescu.