Din cuprinsul articolului
Reacția lui Arafat după ce Rafila vrea să îi ia SMURD-ul. Șeful DSU spune că sistemul de urgență din România este unul complex, iar structurile acestuia se află sub „o coordonare unitară integrată, asigurată de DSU”.
Reamintim că Alexandru Rafila intenționează să transfere SMURD-ul în subordinea Ministerului Sănătăţii. Raed Arfat, șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), a explicat care este motivul pentru care se opune în ceea ce privește acest demers.
Pentru a-și susține mai bine argumentele, Arafat a prezentat un material video cu intervenţia elicopterului SMURD de la Caransebeş, judeţul Caraş-Severin.
„O nouă misiune de salvare aeriană realizată de echipa de pe elicoptetul SMURD din Caransebeş! Filmuleţul arată medicul SMURD şi pacientul accidentat, ridicaţi, cu ajutorul troliului, dintr-o zona montană greu accesibilă. Astfel de misiuni de salvare sunt finanţate în cea mai mare parte din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne”, a scris Arafat, pe pagina sa de Facebook.
Cine plăteşte costurile pentru personal, dar şi pentru o astfel de intervenţie
Secretarul de stat în cadrul Ministerului de Interne a explicat cine plăteşte costurile pentru personal, dar şi pentru o astfel de intervenţie.
„Astfel, plata costurilor salariale ale medicului şi ale asistentului medical, care provin din unităţile de primiri urgenţe, este asigurată din bugetul de stat prin Ministerul Sănătăţii, la fel şi costurile materialelor sanitare şi ale medicamentelor.
Restul cheltuililor care includ costurile salariale ale piloţilor, costurile de operare ale elicopterului, precum şi costurile de mentenanţă ale acestuia, sunt asigurate de Min. Afacerilor Interne, ele alcătuind peste 90% din totalul costului orei de zbor.
Numărul orelor de zbor asigurate de Inspectoratul General de Aviaţie din cadrul MAI pentru activitatea medicală de urgenţă şi pentru operaţiunile SMURD de salvare aeromedicala depăşeşte 6500 / an, diferenţa de până la aprox. 9000 de ore de zbor / an fiind orele pentru instruire şi pentru misiunile specifice situaţiilor de urgenţă non-medicale, precum şi pentru cele de ordine publică.
Cu alte cuvinte, marea majoritate a orelor de zbor efectuate de Inspectoratul General de Aviaţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne sunt destinate asigurării asistenţei medicale de urgenţă!
La rândul sau, Inspectoratul General de Aviaţie se află în coordonarea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, care are rolul coordonării integrate în ce priveşte asigurarea misiunilor de proectie civilă, inclusiv a celor de asistenţă medicală de urgenţă şi de Salvamont”, a afirmat Arafat.
Finanţarea misiunilor executate de Salvamont provine din bugetul autorităţilor publice
Medicul Raed Arafat a amintit că finanţarea Salvamont revine autorităţilor locale.
”Finanţarea misiunilor executate de Salvamont provine din bugetul autorităţilor publice locale chiar dacă coordonarea operaţională este asigurată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.
La o misiune de acest tip participa de obicei mai multe structuri. Astfel, în afară echipajului aerian de salvare, participa după caz, structurile Salvamont, Jandarmeriei Montane, Serviciile de Ambulanţă, structurile IGSU care includ şi echipajele terestre SMURD.
Totodată participă şi unităţile de primiri urgenţe prin personalul medical care deserveşte elicopterele sau ambulanţele de terapie intensivă precum şi prin faptul că asigura continuitatea îngrijirilor pacientului şi investigării acestuia până la internare sau transfer către altă unitate sanitară cu nivel de competenţă mai ridicat.
În cazul transferului, din nou se apelează la structurile aeriene sau terestre ale SMURD sau la Serviciile de Ambulanţă”, a mai scris Raed Arafat.
„Pentru executarea misiunilor cu troliu, un proiect finanţat de guvernul elveţian a fost implementat, în perioada 2013-2016, de Inspectoratul General de Aviaţie şi REGA (Serviciile Aeriane de Salvare din Elveţia) fiind pregătiţi medicii, asistenţii, personalul Salvamont şi în mod deosebit piloţii, ca să poată execută astfel de misiuni complexe în siguranţă.
Primele misiuni SMURD realizate folosind troliul pentru salvarea persoanelor din zonele greu accesibile au fost executate în anul 2016.
Începând cu anul trecut s-a deschis primul punct de salvare aeromedicala într-o zona montană la Caransebeş, urmând că în cursul acestui an să mai deschidem două puncte, unul la Braşov şi al-doilea în judeţul Suceava”, a adăugat Raed Arafat.
Sistemul de urgenţă din România, unul complex
Potrivit spuselor sale, sistemul de urgenţă din România, aşa cum este el gândit acum, este unul complex.
„Sistemul de urgenţă din România este unul complex, interdependent, care integrează mai multe structuri care aparţin mai multor instituţii, aflate din 2014 sub o coordonare unitară integrată, asigurată de DSU!”, a mai scris Raed Arafat.