Din cuprinsul articolului
Agresiuni școli şcoli. Şeful Biroului de siguranță școlară anunță că numărul violenţelor din şcoli a crescut în acest an școlar. Un elev de 17 ani a mers într-o unitate de învățământ cu o armă de timp de tip airsoft.
În pofida orelor de prevenire a violenței desfășurate în școli, în județul Vâlcea s-au înmulțit cazurile în care elevii încearcă să-și rezolve conflictele prin bătăi.
„A mers într-o unitate de învățământ cu o armă”
Un elev de 17 ani a fost amendat cu 2.500 de lei pentru că a mers într-o unitate de învățământ cu o armă de timp de tip airsoft. În contextul în care odată cu revenirea la ore în format fizic oamenii legii au fost solicitați să intervină periodic în diferite școli din județ, aceștia au subliniat necesitatea unor campanii de informare și prevenire a violenței.
Şeful Biroului de siguranță școlară din cadrul IPJ Vâlcea, Eusebiu Predonescu, a declarat că
„Lovirile și alte violențe sunt pe primul plan. Din păcate, nu se înțelege că dreptatea nu ne-o facem cu pumnul. E adevărat, vorbim de niște minori, care mai au încă multe de învățat până a putea să ia niște decizii pe cont propriu. În schimb, rolul nostru este de a le transmite mesajele cele mai importante pentru că ei să conștientizeze la ce riscuri se expun”, a declarat Eusebiu Predonescu.
Conducerea Inspectoratului Școlar a recunoscut importanța derulării unor programe de prevenție a violenței în rândul elevilor și a încurajat directorii de școli să apeleze la sprijinul autorităților, potrivit RRA.
Corina Dobre, psiholog si psihoterapeut cognitiv-comportamental, a vorbit despre bullying, cum ne dăm seama dacă un copil este victimă/agresor și ce măsuri ar trebui să luăm.
Psihologul spune că „ Fenomenul de bullying se referă la comportamente agresive, fizice sau verbale, prin care o persoană (copil, adolescent sau adult) îi intimidează pe ceilalți: fie își folosește puterea pentru a ridiculiza și abuza, fie îi agrsează în general pe cei văzuți ca fiind diferiti sau mai slabi.
De ce copiii îi hărțuiesc pe ceilalți?
Studiile arată că acei copii care îi tratează cu cruzime pe ceilalți au toleranță scăzută la disconfort.
„Copiii care îi hărțuiesc pe ceilalți o fac, de cele mai multe ori, pentru a câștiga statut și putere în grup, pentru a se face remarcați sau pentru că, pur și simplu, emoțiile și disconfortul celorlalți nu contează. Au respect numai pentru cei “puternici”, adică agresivi, abuzatori. Studiile arată că acei copii care îi tratează cu cruzime pe ceilalți au toleranță scăzută la disconfort, au un nivel scăzut de empatie, consideră că nevoile celorlalți nu sunt importante, nu au abilități dobândite de gestionare sănătoasă a emoțiilor negative – cum sunt furia, frica sau tristețea.
Agresivitatea este și o trăsătură moștenită genetic
Cercetările spun că agresivitatea este și o trăsătură moștenită genetic, iar aceasta ar putea influența comportamentul tiranic, de bullying. Pe de altă parte, copiii care îi agresează pe ceilalți pot avea în familie modele de comportament abuziv, de tipare rigide, în care ceilalți sunt criticați, judecați sau etichetați, în care ei înșiși sunt abuzați sau neglijați”, mai spune psihologul.
„Copiii au nevoie să învețe că abuzul nu este de tolerat. Nimeni, nicicând, nu are dreptul să te ridiculizeze sau să te oblige să faci ceva ce nu îți dorești, să te amenințe. Acest lucru îl învață, în primul rând, acasă – din modelul părinților lor, din puterea lor de a spune NU abuzurilor, de a nu fi ei înșiși abuzatori.
Dacă o persoană îl abuzează, prieten sau coleg, este util să învețe să plece, să iasă din context și apoi să ceară ajutorul unui adult. Este de ajutor pentru copii să aibă câțiva prieteni apropiați, care să îl poată suține indiferent de situație. Este important pentru el să învețe să intervină, poate nu direct, dar cerând ajutorul, atunci când altcineva este agresat și să nu perpetueze chiar agresiunea, de dragul de a fi acceptat de grup”, explică Corina, potrivit totuldespremame.ro.