Ce importanță are jocul în stimularea limbajului? Terapia prin joc reprezintă o abordare structurată, focusată? Este potrivită oricărui copil? Despre importanța jocului în logopedie și despre tot ceea ce înseamnă terapia prin joc, a explicat pentru Doctorul Zilei, Raluca Alexe, logoped la Asociația ExtraOrdinary.
O sesiune de logopedie poate fi concepută într-o varietate de moduri mai ales când se lucrează cu copii mai mici de 5 ani. Este o provocare ca ei să stea la masă de-a lungul sesiunii de lucru pentru că cei mai mulți dau dovadă de energie debordantă și un nivel al atenției deficitar. Mai mult, exercițiile extrem de structurate pot inhibă limbajul.
Una dintre formele de terapie ce poate fi folosită în ședințele de logopedie este terapia prin joc. Logopedul mai spune că acest tip de terapie implică utilizarea de activități plăcute care mai târziu îi vor permite copilului să interacționeze social și verbal cu cei din jurul lui. Deși poate fi mai puțin structurată decât abordările tradiționale de terapie, este totuși orientată spre obiective. Fundamentele sale teoretice se concentrează asupra studierii modului în care copilul se dezvoltă și a felului în care comunicarea poate crește.
La proiectarea unei ședințe de terapie bazată pe joc, logopedul trebuie să țină cont de obiectivele specifice fiecărui copil. Este destul de important într-o sesiune de lucru:
- să i se permită copilului să preia conducerea cât mai mult posibil, fără a se îndepărta de la obiectivele generale;
- să se evite utilizarea unor termeni precum „spune acest lucru„, ceea ce poate face ca terapia să pară mai degrabă o muncă decât ceva distractiv.
- să i se arate copilului cum să realizeze o sarcină prin modelare.
Tipuri de jocuri în activitatea logopedică:
- Zarul literelor: este confecționat un zar din carton, pe fațetele căruia se scriu 6 litere. Copilul aruncă zarul, identifică litera care i-a căzut, urmând ca apoi să spună un cuvânt care conține litera respectivă.
- Scara cuvintelor: este un joc care îl va solicita și stimula pe copil să se focuseze, să-și utilizeze abilitățile matematice și să fac apel la memorie; pe o foaie de hârtie se vor completa cuvinte care să aibă de la 2 până la „X” litere, așezate ca pe niște trepte.
- Mingea de ping-pong: pe o măsuță este confecționat un labirint din plastilină; copilul primește o minge de ping-pong pe care o așează la începutul labirintului și trebuie să sufle în ea până parcurge tot traseul.
- Spune la ce am cântat!: sunetele instrumentelor pot fi înregistrate sau i se cere copilului să închidă ochii, în timp ce adultul cântă la un instrument; el va trebui să ghicească ce obiect produce acel sunet.
- Cine face așa? Copiii pot fi puși să emită diferite onomatopee – sunetele animalelor, sunete produse de mijloace de transport, zgomote din natură.
Atunci când terapia prin joc este efectuată corect, ea poate ajuta copilul să creeze asocieri cu evenimente reale dar și cu amintiri de durată necesare dezvoltării abilităților sociale, de vorbire și comunicare. Jocul este legat de evoluția copilului nu numai din punct de vedere lingvistic, ci și din punct de vedere emoțional, fizic și cognitiv. El reprezintă o stare naturală prin care copilul învață reguli sociale și înțelege modul altora de a comunica. Unul din punctele forte ale tehnicilor de stimulare a limbajului prin joc îl reprezintă faptul că pentru copii orice exercițiu devine ceva plăcut, distractiv și va fi realizat în mod natural, fără să li se pară că depun vreun efort considerabil.