Din cuprinsul articolului
Profesorul Miron Bogdan spune că nu există o celulă care să funcționeze, care să fie vie, dacă nu suflă Sfântul Duh.
”Unul dintre lucrurile cele mai flagrante atunci când studiezi viața și studiezi omul este armonia, deci este un nivel care este intangibil din punct de vedere al vreunei analize.
Reamintesc că gândirea analitică este cea care desparte tot ceea ce studiază în părticele. Analiză.
De fapt, lucrul cel mai tulburător atunci când ești în față cu viața este sinteza, este întregul, care, la om, este paradigmatic, are exemplaritate, iar boala este un atac al dezordinii, al dizarmoniei.
În termeni de fizică, vorbim despre ordine și dezordine, care se mai cheamă entropie. Deci este un asalt al entropiei asupra ordinii cu care a fost creat omul.
Această dezordine a bolii găsește mai multe soluții. Unele sunt prin abord medical, prin gesturi care încearcă să restituie echilibrul, alteori este necesar cuvântul, adică comunicarea interumană, alteori cuvântul trebuie să se asocieze cu intervenția de celelalte feluri medicale și, în sfârșit, există intervenția disciplinelor chirurgicale care sancționează invaziile drastice ale entropiei și îndepărtează răul din rădăcina lui și-l scoate din organism.
Toate sunt subîntinse de relația dintre omul – pacient și omul – medic, de orice fel ar fi el. În limbaj creștin ortodox, când vorbim despre om ca să-l definim la rădăcina cea mai adâncă, spirituală, vorbim despre o persoană.” a spus profesorul Miron Bogdan, în ediția specială de Paști a emisiunii ”Academia de Sănătate”.
Suferința, la fel de misterioasă ca viața
Citându-l pe părintele Rafail Noica, profesorul a afirmat că ”suferința este în sinea ei tot atât de misterioasă pe cât de misterioasă este și viața.
Nu există o celulă care să funcționeze, care să fie vie, dacă nu suflă Sfântul Duh, dacă nu se acoperă de acțiunea lui Dumnezeu.
Suferința îți amintește, ca om, despre precaritatea condiției tale dacă procedezi reducțional, dacă te reduci mental la o sumă de rotițe dințate.
Omul este amplu mai mult decât o sumă de rotițe dințate, omul este un întreg care are în spate misterul. Prin taina persoanei, el este după chipul creatorului, după chipul lui Dumnezeu tatăl.
A interveni medical înseamnă să restitui o parte din armonia concepției inițiale a lui Dumnezeu, astfel încât omul bolnav însuși, tămăduit de erupția dezordinii care este boala, să fie capabil de a se apropia mai iubitor, mai adânc de taina lui Dumnezeu care este în el”.