Din cuprinsul articolului
Yosef Garfinkel, șeful Institutului de Arheologie de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, este convins că ceea ce a găsit în timpul unei inspecții a unor artefacte vechi de 3 000 de ani reprezintă „fața lui Dumnezeu”. Dar alți arheologi contestă afirmațiile sale.

Potrivit lui Garfinkel, aceste sculpturi reprezentau o imagine vizibilă a lui Y-H-W-H – citit „Yahweh” – numele Tetragrammaton al lui „Dumnezeu” bazat pe tradiția iudaică. Această descoperire ar însemna că slujitorii au creat reprezentări ale chipului lui Dumnezeu pe artefacte religioase. Această practică este cunoscută și sub numele de idolatrie, o practică interzisă în scripturile biblice precum Tora.
Agitație în rândul cercetătorilor din Israel
Publicarea descoperirilor lui Garfinkel, care a fost coperta numărului din august al Biblical Archaeology Review (BAR), a provocat agitație în rândul cercetătorilor din Israel, mulți dintre aceștia acuzându-l pe cercetător că se complace în știri senzaționaliste.
Figurinele din lut aveau trăsături care semănau cu ochii, urechile și un nas
Fotografiile artefactelor din secolul al IX-lea par să aibă trăsături faciale, deși formele lor sunt destul de neclare. Garfinkel a declarat că artefactele din Tel Moza au fost descoperite în interiorul unui templu, în timp ce în Kirbhet Qeiyafa au fost găsite într-o clădire administrativă aflată deasupra sitului, adăugând: „În ambele cazuri, nu vorbim despre spații private, ci publice”.
Garfinkel a observat că, în Biblia ebraică, Dumnezeu este uneori descris ca un călăreț. El a respins ideea că figura ar fi putut fi în schimb o reprezentare a unui anumit rege, deoarece ideea de monarhie ca divinitate nu se aliniază cu nicio tradiție cunoscută în regiune.
Reprezentarea lui Dumnezeu
Ca atare, Garfinkel susține că descoperirea sugerează că israelienii au produs artefacte înfățișând persoana lui Dumnezeu în timpul domniei regelui David și a regelui Solomon.
El a adăugat: „Dacă poporul Israel nu făcea statui, de ce textul biblic ar fi atât de preocupat de această problemă?” Se spune că practica idolatriei în Israelul antic a fost larg răspândită până când Primul Templu a fost distrus în 586 î.Hr.
Citeşte continuarea AICI.