Din cuprinsul articolului
În ianuarie 2024, ne uităm înapoi la dinamica publicității din decembrie 2023, când sărbătorile au adus cadouri, dar și o avalanșă de reclame la medicamente. Conform analizei mediaTRUST efectuate pentru luna decembrie 2023, medicamentele au dominat piața investițiilor în publicitate, alături de suplimentele alimentare și retailerii generaliști, conturând o imagine interesantă asupra tendințelor de consum și marketing.
Conform datelor furnizate de Admonit, platforma mediaTRUST pentru monitorizarea reclamelor, în intervalul monitorizat s-au difuzat peste 612.000 de spoturi publicitare, iar cheltuielile totale de publicitate au fost de peste 820milioane euro rate card.
Subliniem importanța faptului că cifrele reflectă cheltuielile calculate pe baza tarifelor de publicitate (rate card) specifice fiecărui mediu de promovare, fără a lua în considerare discounturile, reducerile sau alte oferte speciale acordate individual de către advertiseri. Prin urmare, valoarea cheltuielilor prezentate în raport reprezintă cheltuielile brute ale brandurilor în domeniul publicității, înainte de eventuale negocieri comerciale sau avantaje comerciale specifice oferite de medii de promovare. Această precizare este esențială pentru a înțelege contextul real al investițiilor în publicitate și pentru a evalua impactul economic al campaniilor publicitare.
Conform datelor furnizate de mediaTRUST pentru luna decembrie 2023, categoria cea mai activă în campaniile de publicitate la radio, TV și în presă scrisă a fost cea a medicamentelor eliberate fără prescripție medicală. S-a estimat o expunere publicitară totală de 120,506,975 euro, conform tarifelor rate card, cu 99.500 de spoturi difuzate.
Medicamentele eliberate fără prescripție medicală au dominat piața
Nurofen a fost în fruntea listei, cu o expunere publicitară estimată la peste 9,87 milioane de euro rate card, reflectată în 10.952 de reclame la radio, televiziune și în presă scrisă. Este urmat de Faringosept, care a avut o expunere estimată la peste 6 milioane de euro rate card și a difuzat 2.863 de spoturi publicitare. În aceeași categorie, Clafen, brand al companiei Antibiotice Iași, a avut o vizibilitate publicitară cu o valoare estimată la 5,17 milioane de euro rate card și a realizat difuzarea a 3.877 de spoturi publicitare.
Produsele precum calmantele, medicamentele pentru tratamentul simptomelor răcelii și gripei, pastilele pentru dureri de gât și gelurile pentru dureri musculare și articulare au fost printre cele mai vizibile în spoturile monitorizate în perioada menționată.
Și suplimentele alimentare au fost promovate intens în luna decembrie 2023. Investițiile totale în publicitatea pentru această categorie au atins suma de 86,423,437 euro (calculată la rate card). Dintre acestea, brandul SimbiFlora, prin advertiserul Antibiotice Iași, a avut un buget estimatla 7,44 milioane de euro pentru campaniile de publicitate desfășurate în radio, televiziune și presa scrisă, realizând difuzarea a 5.675 de spoturi în decursul lunii menționate. Alte două branduri cu promovare intensă sunt Prostagood (Co&Co Consumer 2002) și Silithor (Antibiotice Iași) – un supliment alimentar cu proprietăți hepatoprotectoare, hepatoregeneratoare și antioxidante. Brandul Prostagood a bugetat peste 5,91 milioane de euro în publicitate, iar Silithor a fost prezent în peste 3.205 spoturi, cu cheltuieli brute de publicitate depășind 5,26 milioane de euro.
Prezența retailerilor în materie de vizibilitate publicitară
În decembrie 2023, retailerii generaliști au marcat a treia cea mai semnificativă prezență în materie de vizibilitate publicitară, cu o valoare totală estimată la peste 69,22 milioane euro, bazată pe tarifele rate card. Printre lanțurile de supermarketuri, Profi, Lidl și Penny au fost în fruntea listei pentru valoarea estimată a expunerii publicitare. Profi a avut o prezență publicitară estimată la peste 15,84 milioane euro rate card în luna decembrie, urmat de Lidl cu o valoare estimată de 11,55 milioane euro și Penny, cu o expunere estimată de 8,72 milioane euro.
În categoria hipermarketurilor, Kaufland, Carrefour și Auchan s-au distins prin cele mai mari bugete de investiții în publicitate. Pentru Kaufland, expunerea publicitară pe baza tarifelor rate card este estimată la 13,52 milioane prin difuzarea a 13.775 de spoturi publicitare. Carrefour a avut costuri cu publicitatea în reclamele difuzate la radio, televiziune și în presa scrisă în valoare de 12,63 milioane euro rate card, totalizând 11.062 de spoturi. Cifrele reflectă un efort considerabil al retailerilor de a se poziționa pe piață în perioada sărbătorilor de iarnă, o lună cheie pentru industria de retail.
Producătorii de dulciuri au investit sume uriașe în publicitatea produselor lor
Producătorii de dulciuri au investit sume uriașe în publicitatea produselor
În decembrie, tradițional asociată cu perioada cadourilor, producătorii de dulciuri au investit sume uriașe în publicitatea produselor lor. Conform estimărilor bazate pe tarifele rate card, industria dulciurilor a avut o vizibilitate publicitară cu o valoare totală de aproximativ 42,55 milioane de euro în campaniile desfășurate în perioada analizată.Brandul Kinder, parte a Ferrero România, a ocupat poziția de lider pe piața publicității pentru dulciuri, cu un buget de publicitatede peste 8,11 milioane de euro și 5.105spoturi difuzate. Milka, sub umbrela Mondelez, a urmat prin alocarea a 5,39 milioane de eurola tarifele rate card.Publicul a fost expus în medie de 119 de ori pe zi la spoturile Milka cu produsele dulci din ciocolată. De asemenea, compania românească Boromir a fost un jucător important pe piața publicității pentru dulciuri, alocând un buget de 3,01 milioane de euro.Brandul a avut difuzate 2.876 de spoturi pentru prăjiturile sale pufoase.
Industria divertismentului
Și în industria divertismentului, cheltuielile cu publicitatea au fost mari, peste 37,7 milioane euro rate card și 23.533 de spoturi difuzate per total de brandurile din această industrie. Betano a condus în ceea ce privește bugetul de publicitate cu 6,33 milioane euro rate card și 3.395 de spoturi difuzate, urmat de Superbet cu 5,70 milioane euro rate card, iar Casa Pariurilor cu 4,84 milioane euro rate card în cheltuieli de publicitate. Mediul de difuzare preferat a fost televiziunea, subliniind tendința brandurilor de a-și intensifica prezența vizuală, în contextul schimbărilor legislative recente.
Metodologie:
Raportul a fost elaborat pe baza datelor obținute din monitorizarea reclamelor Admonit mediaTRUST în perioada 1 – 31decembrie2023. Studiul a inclus reclamele brandurilordin media difuzate la radio, TV și presă scrisă. Cheltuielile prezentate în raport sunt conform tarifelor de listă oficiale ale fiecărui mediu, fără a include reduceri. Admonit permite monitorizarea campaniilor publicitare în timp real, inclusiv identificarea noilor spoturi și urmărirea cheltuielilor publicitare în funcție de categorii și mărci de produse detaliate.
Despre mediaTRUST
mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România. Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului.
Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media).
Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.