Sari la conținut

Pensia NU se mai plătește fără acest document. Decizia Casei de Pensii

pensionare
Sursa foto: arhiva Doctorul Zilei
pensionare anticipata

Pensionarii nu își vor mai putea încasa pensia fără să dețină un certificat de viață, în conformitate cu o nouă regulă impusă de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP).

Acest simplu document, care atestă doar faptul că pensionarul este în viață, impune în prezent vizite pentru obținerea de semnături, ceea ce complică procesul de încasare a pensiei.

Casa Națională de Pensii Publice a comunicat că, în absența certificatului de viață, pensionarii nu vor mai putea să-și încaseze pensia.

Pensia NU se mai plătește fără acest document. Decizia Casei de Pensii

Certificatul de viață nu face decât să confirme că o persoană este în viață și, pentru a-l procura, pensionarul este nevoit să se deplaseze pentru a aduna semnături.

Certificatul de viață trebuie vizat de un notar sau de o instituție de pensii pentru a putea fi aprobat de oficiul teritorial de pensii.

Pensionarii care trăiesc în străinătate trebuie să expedieze acest certificat, din proprie inițiativă, până la data de 31 martie sau 30 septembrie a fiecărui an.

Acest certificat poate fi semnat de pensionar în prezența unei autorități legale din țara de reședință sau de domiciliu. Poate fi vorba de instituții de pensii, autorități administrative locale, notari publici sau oficiile consulare ale României.

Pensionarii au posibilitatea să solicite recalcularea pensiei depunând „venitul brut” la Casele de Pensii

Până în septembrie 2024, pensionarii pot să solicite recalcularea pensiei lor prin transmiterea „venitului brut” la Casa de Pensii. Documentele respective sunt esențiale în vederea confirmării veniturilor brute anterioare și vor fi folosite pentru recalcularea pensiilor în conformitate cu noua legislație.

Această recalculare, care va fi efectuată în aproximativ 6 luni, vizează eliminarea inegalităților și asigurarea stabilității pe termen lung a sistemului de pensii.

În vederea obținerii certificatelor necesare, pensionarii se vor putea adresa foștilor lor angajatori, arhiviștilor autorizați sau operatorilor economici autorizați de Arhivele Naționale.

Aceste adeverințe trebuie întocmite conform modelului specificat în anexa nr. 6 a legii și emise pe baza statelor de plată.

Pentru solicitarea recalculării pensiei, pensionarii trebuie să pregătească un dosar cu:

  • Adeverințele de brut în original
  • Copii ale actelor de identitate și carnetului de muncă
  • Alte documente relevante care atestă sporuri și venituri suplimentare (precum prime și al treisprezecelea salariu)

Dosarul complet, inclusiv cererea, trebuie depus la Casa de Pensii locală. Recalcularea pensiei va începe în termen de 6 luni de la depunerea documentelor.

Este important de reținut că, în cazul în care recalcularea ar duce la o pensie mai mică, pensia actuală va rămâne neschimbată. Pensionarii vor experimenta fie o creștere a pensiei, fie păstrarea acesteia la nivelul actual.

Pentru a solicita recalcularea pensiei, este necesar ca solicitantul să fi acumulat un stagiu minim de cotizare de 25 de ani. Deși acest stagiu nu afectează direct calculul pensiei, el este esențial pentru stabilirea valorii punctului de referință (VPR).

Recalcularea pensiilor se va baza pe veniturile brute realizate, confirmate prin adeverințele furnizate de angajatori, arhive legale sau operatori autorizați, scrie Capital.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel