Pachetul legislativ privind reforma sistemului de asistență socială în România a ajuns la Parlament, după ce a fost aprobat săptămâna aceasta de Guvern.
Noul cadru legal nu va mai permite funcționarea vreunui centru de asistență socială înainte de controlul în teren al inspectorilor, în cel mult 15 zile de la transmiterea cererii de licențiere.
Durata licenței provizorii se reduce de la un an la trei luni, respectiv șase luni pentru centrele fără cazare.
De asemenea, beneficiarii nu vor mai putea fi plimbați dintr-un cămin în altul, pentru că întregul sistem de asistență socială va fi digitizat. Va exista o evidență la nivel național cu toți beneficiarii de servicii sociale și va putea fi verificat istoricul acestora.
De asemenea, se introduc controalele inopinate, precum și conceptul de „client misterios”, care va putea vedea ce se întâmplă în centre și va anunța apoi Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.
În cazul în care se constată încălcarea legii, licența va fi suspendată mult mai repede. Potrivit Ministerului Muncii, şi amenzile cresc de cinci ori, până la 100.000 de lei, în cazul abuzurilor. În plus, pachetul legislativ pune accentul pe parteneriatul cu societatea civilă, cultele religioase, instituțiile de învățământ, Avocatul Poporului, Consiliul de Monitorizare și celelalte instituții.
Modificările legislației privind sistemul de asistență socială au fost făcute în urma scandalului de la Voluntari, unde funcționau ilegal cămine pentru vârstnici în care aceștia erau exploatați, iar ulterior controalele de la nivel național au scos la iveală numeroase situații similare.