Din cuprinsul articolului
Încălzirea globală poate fi dificil de vizualizat corect. Dacă nu sunteți direct amenințat de creșterea nivelului mărilor, nu suferiți de lipsa apei sau nu sunteți devastat de incendii de vegetație, cum știți că se întâmplă cu adevărat? Totul poate părea puțin abstract.
Acesta este motivul pentru care proiecte precum Climate Central sunt atât de esențiale. Acest site creează hărți care arată care părți ale lumii ar putea fi amenințate de creșterea nivelului mărilor. Așadar, pe măsură ce poluarea continuă, planeta continuă să se încălzească și calotele glaciare polare continuă să se topească, ce orașe de pe glob s-ar putea afla sub nivelul mareelor încă din 2030? Pentru a afla, ne-am uitat pe cele mai recente hărți ale Climate Central, care se bazează pe raportul IPCC din 2021 – unele dintre cele mai fiabile date privind schimbările climatice.
Desigur, există o mulțime de variabile în joc, dar ceea ce vedem aici este ce s-ar putea întâmpla dacă încălzirea globală continuă pe traiectoria actuală. Aceste hărți arată viitoarele linii de maree (în roșu), dar nu arată ce s-ar putea întâmpla în timpul inundațiilor sau al altor fenomene meteorologice extreme.
Multe lucruri se pot schimba între prezent și 2030. Am putea construi sisteme de apărare împotriva inundațiilor, ne-am putea adapta orașele și, în mod ideal, guvernele noastre ar putea lua în sfârșit măsuri serioase pentru a stopa criza climatică. Dar dacă nimic din toate acestea nu se întâmplă, iată consecințele potențiale: 16 orașe care s-ar putea afla complet (sau în mare parte) sub apă în decurs de un deceniu.
Există un motiv pentru care sunt numite Țările de Jos. Amsterdam și orașele Rotterdam și Haga sunt joase, plate și aproape de Marea Nordului. Olandezii sunt renumiți pentru apărarea lor împotriva inundațiilor și, având în vedere aceste previziuni privind nivelul mării, se pare că sistemul de diguri, baraje, bariere, diguri și porți de inundație al țării va deveni și mai esențial în anii următori.
Principalul oraș-port din Irak, Basra, se află pe Shatt al-Arab, un râu enorm și larg care se varsă în Golful Persic. Datorită rețelei sale complexe de canale și cursuri de apă, precum și a mlaștinilor învecinate, Basra și zonele înconjurătoare sunt deosebit de vulnerabile la creșterea nivelului mării. Și, ca și cum acest lucru nu ar fi fost suficient de îngrijorător, Basra suferă deja în mod semnificativ de boli transmise prin apă – astfel încât creșterea inundațiilor implică amenințări și mai semnificative.
Vedeți acele margini gri groase și ascuțite de pe harta de mai sus din jurul centrului orașului New Orleans? Acesta este sistemul de diguri al orașului, care îl protejează de roiurile roșii care se ridică din lacul Maurepas în nord și din lacurile Salvador și Little Lake în sud. Fără aceste diguri, New Orleans ar fi grav amenințat de creșterea nivelului mării, dar chiar și cu ele, pagubele par catastrofale. Rezervațiile naturale Biloxi și Jean Lafitte par deosebit de vulnerabile – pe hartă, ambele apar aproape complet scufundate.
Publicația Capital menționează și orașul Miami din SUA. Nivelul mării din Miami crește cu cele mai rapide ritmuri din lume, cu semnale clare de inundații care contaminează apa potabilă și provoacă daune majore infrastructurii orașului. Pe lângă un răspuns urgent pentru a opri schimbările climatice, Miami ar putea fi nevoit să-și consolideze baza și să ridice structuri deasupra apei.
Se anticipează că orașul american ar putea chiar să nu mai existe. Schimbările climatice și creșterea nivelului mării pot afecta Miami Beach cu consecințe grave, până în 2050.
The Business Insider a citat un studiu al experților despre situația teribilă a orașului, în sensul că „practic nu există niciun scenariu în care să vă puteți imagina că Miami va mai exista la sfârșitul secolului”. Predicțiile sale în mod intenționat șocante se doresc a fi o alarmă pentru potențialele inundații care vor începe să spele plajele încă din următorii câțiva ani.
În viitorul foarte apropiat, Veneția se va confrunta cu o dublă amenințare: nivelul mării crește, iar orașul însuși se scufundă – cu doi milimetri în fiecare an. Capitala venețiană a fost deja afectată de inundații grave, iar schimbările climatice vor crește probabil frecvența mareelor înalte care o scufundă. La fel ca New Orleans, Veneția dispune de un sistem de apărare împotriva inundațiilor, dar pe măsură ce criza se agravează, întreținerea acestuia va fi mai dificilă (și mai costisitoare).
Harta realizată de Climate Central arată că zonele cele mai expuse la risc din orașul Ho Chi Minh sunt cartierele estice – în special mlaștinile plate și puternic construite din Thủ Thiêm. Dar, de asemenea, se pare că orașul va fi din ce în ce mai amenințat de-a lungul Deltei Mekongului. În timp ce centrul orașului Ho Chi Minh este puțin probabil să se afle sub apă până în 2030, acesta va fi aproape sigur mai vulnerabil la inundații și furtuni tropicale.
O mare parte din vestul Bengalului a prosperat timp de secole datorită peisajului său fertil, dar, după cum arată statisticele, acest lucru a devenit un mare motiv de îngrijorare pentru Kolkata și împrejurimile sale. La fel ca Ho Chi Minh City, orașul ar putea avea probleme în timpul sezonului musonic, deoarece apa de ploaie are mai puțin teren în care să se scurgă.
Un studiu realizat în 2020 a arătat că Bangkok ar putea fi orașul cel mai afectat de încălzirea globală pe termen scurt. Capitala thailandeză se află la doar 1,5 metri deasupra nivelului mării și, la fel ca Veneția, se scufundă (doar că mult, mult mai repede – cu aproximativ doi până la trei centimetri pe an). Dar Bangkok este construit și pe un sol argilos foarte dens, ceea ce îl face și mai predispus la inundații. Până în 2030, cea mai mare parte a zonelor de coastă Tha Kham și Samut Prakan ar putea fi sub apă, la fel ca și principalul său aeroport, Suvarnabhumi International.
Timp de secole, capitala Guyanei, Georgetown, s-a bazat pe diguri – sau, mai exact, pe un dig gigantic, lung de 280 de mile – pentru a se proteja de furtuni. Acest lucru se datorează faptului că cea mai mare parte a liniei de coastă se află între 0,5 și un metru sub nivelul mareei înalte. Aproximativ 90 % din populația Guyanei locuiește pe coastă și, cel mai probabil, țara va trebui să își consolideze substanțial digul pentru ca zonele centrale din Georgetown să evite pagube masive.
Orașul Savannah, Georgia, se află într-un punct fierbinte al uraganelor, dar chiar și în absența unor fenomene meteorologice extreme, orașul istoric ar putea vedea terenuri înghițite de mare din toate părțile. Râul Savannah, în nord, și râul Ogeechee, în sud, s-ar putea revărsa în mlaștinile din apropiere, ceea ce înseamnă că, atunci când uraganele și inundațiile bruște lovesc orașul (iar până în 2050 se preconizează că orașul se va confrunta în fiecare an cu niveluri de inundații istorice care nu se mai întâlnesc decât o dată pe secol), efectele pot fi și mai grave.
Khulna, al treilea oraș ca mărime din Bangladesh, se află la doar nouă metri deasupra nivelului mării. După cum au arătat inundațiile devastatoare din 2021, o mare parte a țării este vulnerabilă la inundații extreme și, potrivit Climate Central, Khulna pare să fie și mai expus riscului.
De la Chiba la Osaka, natura construită a unor orașe japoneze de coastă le face vulnerabile la creșterea nivelului mării – în special în timpul sezonului de taifunuri (de obicei din mai până în octombrie). Majoritatea sunt bine echipate pentru a face față acestui tip de situație, însă portul industrial Nagoya – al patrulea oraș ca mărime din Japonia – ar putea avea probleme mari. Din cauza râurilor Nagara și Kiso, harta arată că părțile de vest ale orașului s-ar putea afla sub linia mareelor.
Maldive, țară insulară din Oceanul Indian, este conștientă de amenințarea creșterii nivelului mării de ceva timp – se pare că națiunea a început chiar să construiască un oraș plutitor pentru a face față acestei amenințări. În prezent, nu capitala Maldivelor, Malé, este în pericol, ci infrastructura și insulele din jur: de la aeroport până la o mare parte din insula Hulhumalé, creșterea nivelului mareelor reprezintă o problemă serioasă.
Poate că Dandong nu este una dintre cele mai populare destinații pentru vizitatorii din China, dar este totuși destul de mare. Peste două milioane de oameni locuiesc în acest oraș din nord-estul țării, pe malul râului Yalu, care dă spre Coreea de Nord. Pe hartă, zona potențială sub nivelul mareelor din Dandong se întinde de la orașul mai mic Donggang până la Yalu.
Orașul indonezian Banjarmasin este construit în mare parte sub nivelul mării, pe o deltă mlăștinoasă din apropierea râului Barito, despre care Climate Central arată că va ieși în mod regulat din matcă până în 2030. Pe lângă faptul că este cunoscut drept „orașul celor o mie de râuri”, Banjarmasin este și un centru al culturii indigene Banjarese.
Când vine vorba de orașul egiptean Port Said, situat pe coasta de nord-est a Egiptului, nu doar orașul în sine este amenințat de creșterea nivelului mareelor. În timp ce vestul orașului prezintă în mod clar pete roșii, la fel se întâmplă și cu zone vaste de teren situate chiar sub oraș. Administrația locală a început deja să construiască bariere din nisip și beton, astfel încât fermierii să nu piardă terenuri și culturi din cauza inundațiilor provocate de apa sărată.
Mirosul corporal începe, de obicei, cu transpirația, în special în zona axilei și a inghinală,…
Durerea de spate indică cancer în aceste situații. Deși cele mai frecvente cauze sunt leziunile,…
ZODIA care își va schimba radical viața. Nativii dintr-o anumită zodie avea parte de transformări…
Din cuprinsul articolului • „Avem ambiţia ca numărul fumătorilor să scadă substanțial până în 2030”…
Sfârșitul de an aduce adesea cu sine emoții intense din cauza schimbărilor, a evenimentelor neașteptate…
Fructele se numără printre alimentele cu efecte ultrabenefice asupra organismului, care nu trebuie să lipsească…