Din cuprinsul articolului
Boboteaza (Iordanul) – 6 ianuarie: la Boboteaza nu se spala rufe, apa sfintita luata acum are puteri miraculoase, ea nu se strica niciodata. La Boboteaza se sfintesc toate apele, iar preotul se duce la o apa unde va arunca crucea. Mai multi barbati se arunca in apa ca sa o aduca inapoi, iar cel care va scoate crucea din apa va avea noroc tot anul.
Iordanitul femeilor: in satele din nordul tarii, pe vremuri, femeile se adunau in grupuri mari acasa la cineva si duceau alimente si bautura. Dupa ce serveau masa, ele cantau si jucau toata noaptea. Dimineata ieseau pe strada si luau pe sus barbatii care apareau intamplator pe drum, ii luau cu forta la rau amenintandu-i cu aruncatul in apa.
Tradiții de Bobotează
Tot acum, in unele regiuni, avea loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea femeilor casatorite prin udarea cu apa din fantana sau dintr-un rau.
In noaptea de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul. Ele isi leaga pe inelar un fir rosu de matase si o bucatica de busuioc; busuioc se pune si sub perna. Fetele care cad pe gheata in ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor marita in acel an.
O altă tradiție, tot legată de fetele nemăritate, în unele zone ale țării, spune că dacă un bărbat îi apare în vis fetei, aducându-i o cană cu apă, acela îi este sortit să-i fie bărbat.
Este obișnuit ca creștinii din multe localități să își strângă decorațiunile de Crăciun în Ajunul Bobotezei.
Ce nu este deloc bine să faci în Ajunul Bobotezei?
Din bătrâni se spune că în Ajunul Bobotezei este bine să nu existe sfadă în familie și nici ranchiună. Dacă este așa, spun bătrânii că așa va fi tot anul. Se mai spune că în această zi e bine să nu ne pedepsim copii. Conform primei tradiții, cei care nu reușesc să-și amintească să-și strângă decorațiunile de Crăciun în ajunul Bobotezei trebuie să lase neatins bradul până la Candelaria, a doua ocazie de a le strânge. Nerespectarea acestui obicei este considerată nepotrivită.
Sfantul Ioan Botezatorul – 7 ianuarie: acest obicei, numit „Udatul Ionilor”, are loc in Transilvania si Bucovina. In Bucovina, la portile tuturor care poarta acest nume se pune un brad impodobit, iar acesta da o petrecere cu lautari.
In Transilvania cei care poarta acest nume sunt purtati cu mare alai prin sat pana la rau unde sunt botezati/ purificati.