Din cuprinsul articolului
Atunci când Becca Ballinger, psiholog și antrenor parental stabilit în California, își vedea clienții adolescenți în dificultate după pandemie, le dădea adesea un sfat solid: Ia-ți o slujbă de vară.
„Pacienții mei care m-au urmat au înflorit”, spune ea pentru revista Fortune, adăugând că acest lucru a fost benefic mai ales pentru cei care erau deprimați. „Acum aveau ceva de făcut pentru care să se dea jos din pat și îi făcea să simtă că au un scop. În plus, le plăcea salariul. Am văzut că a fost un lucru foarte, foarte bun pentru sănătatea lor mentală, precum și pentru stabilitatea lor viitoare.”
În timp ce sfatul poate părea evident pentru părinții din Generația Boomer sau Generația X, care au cumpărat înghețată sau au lucrat cu amănuntul în liceu pe tmp de vară, acest obicei trebuie repetat pentru adolescenții de astăzi, care au mai puține șanse de a obține locuri de muncă de vară decât aveau acum o generație sau două. Acest lucru se datorează unui amestec de locuri de muncă automatizate sau externalizate, plus o înmulțire a cursurilor de vară axate pe facultate.
În vara anului 1978, de exemplu, aproape 60% dintre adolescenți lucrau sau își căutau un loc de muncă; acest procent a fost în general în scădere de atunci, înregistrând o scădere abruptă după anul 2000, conform datelor de la Biroul de Statistică a Muncii din Statele Unite. În 2017, doar 35 % dintre adolescenți lucrau sau își căutau de lucru.
Dar de la pandemie, aceste cifre au crescut încet: În 2021, 36,6% dintre adolescenți aveau un loc de muncă cel puțin o parte din vară, conform unei analize Pew Research – și, conform raportului din mai 2024 privind locurile de muncă, 38% dintre copiii cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani aveau un loc de muncă sau căutau unul.
„Spre bucuria mea, piața muncii pentru adolescenți a devenit din ce în ce mai puternică”, spune pentru Fortune Alicia Sasser Modestino, director de cercetare la Centrul Dukakis pentru politici urbane și regionale de la Universitatea Northeastern.
„Totul ține de cerere și ofertă, pentru că am ieșit din COVID și ne confruntam cu economia „ia acest loc de muncă și fă-l să funcționeze” … Angajatorii au redescoperit adolescenții ca sursă de muncă pentru că erau disperați”.
Iar acesta este un lucru foarte bun, potrivit experților. Iată de ce.
Stima de sine a adolescenților
„Îmi plac foarte mult joburile de vară pentru adolescenți din mai multe motive”, spune psihologul pentru adolescenți și adolescenți Barbara Greenberg, cu sediul în Connecticut, pentru Fortune. Inclusiv, spune ea, „este minunat pentru stima de sine”.
Motivul pentru care este o astfel de creștere a ego-ului, explică ea, este „unu, ești necesar, pentru că ei au nevoie de tine. Te trezești și știi că ești necesar într-un anumit loc. În plus, ești rambursat pentru munca ta”.
Din cauza acestor factori, ea constată uneori că „adolescenților le place mai mult slujba decât școala – pentru că se simt foarte necesari la locul lor de muncă”.
În plus, spune Ballinger, „îi pune în preajma unor colegi responsabili … și îi scoate din bula în care mami și tati îi protejează. Trebuie să facă lucruri pe cont propriu și să impresioneze un șef care poate nu îi va lăsa în pace, așa că pot învăța să rezolve probleme.”
Carieră viitoare
„Îi ajută foarte mult și în carierele lor viitoare”, spune Ballinger, căreia îi place să o folosească pe fiica sa drept exemplu:.
Aceasta a lucrat la Chick-fil-A în ultimii doi ani de liceu, iar când a intrat la facultate, experiența sa în industria alimentară a ajutat-o să obțină unul dintre posturile mai bine plătite la cantina campusului. Acest lucru a dus la punerea sa în legătură cu directorul de resurse umane al universității, care a angajat-o ca asistentă.
„Acum este la facultatea de drept și a trebuit să obțină un stagiu de vară – iar în timp ce majoritatea studenților la drept din primul an lucrează pe gratis, căutând un loc de muncă pentru începători, ea a obținut un loc de muncă de vară foarte bine plătit, cu o experiență superioară, la o firmă de resurse umane”, datorită acestei experiențe universitare.
„Nu a plănuit să lucreze în resurse umane, dar acum îi place, iar acel loc de muncă din liceu i-a deschis uși în cariera sa ulterioară – ceva ce am văzut și la pacienți”, spune ea. „Poate deschide uși pe care nici nu ți le poți imagina”.
Bugetul
Câștigarea propriilor bani îi poate ajuta pe tineri să învețe lecții de bază despre cât costă lucrurile și cum să întocmească un buget pentru ele. „Dintr-o dată, 40 sau 60 de dolari pentru un top, ei încep să înțeleagă”, spune Greenberg. „Îi învață semnificația banilor”.
De fapt, un sondaj OppLoans 2023 realizat pe 1 000 de tineri cu vârste cuprinse între 14 și 24 de ani a arătat că doar obținerea unui loc de muncă îi ajută deja să își dea seama cum să își facă un buget. Dintre cei care au răspuns, 63% aveau un loc de muncă pregătit pentru vară – și plănuiau să câștige în medie 4 037 de dolari până în septembrie și să economisească 57% (2 301 de dolari) din această sumă, în principal pentru cheltuieli de întreținere (25%), taxe de școlarizare (20%), călătorii (18%), bani de cheltuială (17%), ajutorarea familiei (16%) și 4% „alte” motive.
„Obținerea primului salariu este o învățare incredibilă în ceea ce privește nu numai toate actele necesare pentru a fi angajat, ci și modul de gestionare a banilor”, spune Sasser Modestino.
„Își dau seama când sunt scăzute impozitele și cum să încaseze cecul – de multe ori este prima dată când își creează conturi bancare și învață despre depozitul direct și cât de mult să economisească.”
Competențe socio-emoționale
Greenberg spune că, prin experimentarea unui loc de muncă, „copiii dobândesc o mulțime de abilități – învață despre responsabilitate, învață cum să lucreze în echipă, cum să lucreze cu un șef, cum să se descurce cu diferite tipuri de angajați. Și te poate învăța cum să te înțelegi cu oameni de toate vârstele.”
Toate acestea sunt deosebit de importante la ieșirea din pandemie.
„Mulți copii au fost insuficient socializați pentru că au avut parte de atâtea luni de izolare, așa că trebuie recuperate unele abilități socio-emoționale”, cum ar fi exersarea empatiei, învățarea de a rezolva probleme, de a comunica și de a lua decizii, toate acestea fiind necesare pentru conectarea cu ceilalți, spune ea.
O mulțime de adolescenți, adaugă Ballinger, înainte de a obține un loc de muncă, au găsit dificil să vorbească pur și simplu cu oamenii, fie în persoană, fie la telefon. „Dacă nu puteau trimite mesaje, era foarte anxios pentru ei”, spune ea, „și astfel, obținerea acestor locuri de muncă i-a făcut să exerseze vorbirea cu oameni noi, să fie politicoși – chiar să fie politicoși cu oamenii care sunt dificili.”