Din cuprinsul articolului
Tot mai mulți medici renumiți critică modificările propuse de şeful DSU, Raed Arafat, în ce priveşte reglementarea medicinei de urgență.
Medicii sunt nemulțumiți de excluderea din circuitul de avizare a Ministerului Sănătății, dar și de tentativa lui Arafat de a impune norme în sistemul de educație al medicilor, special pentru medicina de urgență.
După o adresă de protest, semnată de toți rectorii universităților de medicină din România, împotriva strategiei Departamentului pentru Situații de Urgență care, spun aceștia, impune o segregare în rândul medicilor din România, alți doi medici renumiți se alătură ”revoluției” împotriva lui Arafat.
Comisia de specialitate ATI din cadrul Ministerului Sănătății, condusă de Prof. Dr. Dorel Săndesc și Prof. Dr. Șerban Bubenek, consideră inacceptabilă abordarea lui Raed Arafat în ceea ce privește influențarea și finanțarea serviciilor care se află sub coordonarea Ministerului Sănătății și anume serviciile UPU și CPU din structura spitalelor dar și serviciile de Ambulanță.
”Strategia propune măsuri importante care privesc două Ministere CE NU SUNT INCLUSE IN CIRCUITUL DE AVIZARE și nu au fost consultate în elaborarea acestui proiect: Ministerul Sănătății și Ministerul Educației Naționale! Considerăm inacceptabilă această abordare, întrucât prevederile HG influențează organizarea și finanțarea unor servicii care sunt sub coordonarea și finanțarea Ministerului Sănătății”, se arată în documentul citat.
Comisia ATI ar vedea DSU într-un rol consultativ în ceea ce privește serviciilor de urgență coordonate de Ministerul Sănătății. Strategia, în forma propusă de Arafat scoate din circuitul de avizare atât Ministerul Sănătății, cât și Ministerul Educației.
”Considerăm că reglementarea clară a responsabilităților în acest domeniu de importanță strategică este absolut necesară, că va fi de natură să evite tendințele de separare/segregare a pregătirii de specialitate care se manifestă, precum și a tensiunilor și conflictelor determinate de suprapunerea drepturilor și responsabilităților diferitelor structuri și autorități.
În concluzie, considerăm că proiectul de HG aflat în discuție este inacceptabil ca formă și fond și propunem retragerea lui.”, se concluzionează în adresa semnată de Prof. Dr. Dorel Săndesc și Prof. Dr. Șerban Bubenek.
Reprezentanţii univeristăţilor de medicină mai afirmă că prevederile Strategiei intră în contradicţie cu capitolul Învăţământul medical din Legea Învăţământului Superior nr. 199/2023 în ceea ce priveşte formarea profesională medicală, precum şi cu Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, în ceea ce priveşte asistenţa medicală.
”Din aceste motive, vă comunicăm dezacordul nostru ferm pentru prevederile legate de medicina de urgenţă din această Strategie şi vă rugăm să susţineţi poziţia noastră de a lăsa medicina de urgenţă, acolo unde îi este locul, atât ca formare profesională cât şi ca desfăşurare de activităţi, la Ministerul Sănătăţii şi la universităţile de medicină şi farmacie acreditate, astfel încât această să funcţioneze într-o relaţie simbiotică, sinergică şi complementară cu Departamentul Situaţiilor de Urgenţă”, transmite Asociaţia Alianţa Universitară G6-UMF.
NOTA DE FUNDAMENTARE
”Strategia de consolidare şi dezvoltare a rolului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă în cadrul Sistemul Naţional de Management a Situaţiilor de Urgenţă 2024-2030 are la bază lecţiile identificate ca urmare a situaţiilor de urgenţă/protecţie civilă cu care România s-a confruntat în ultimii ani, este în concordanţă cu recomandările rezultate în urma misiunii de tip ,,peerreview” şi urmăreşte noile obiective de creştere a rezilienţei stabilite de Comisia Europeană. Totodată, Strategia a fost elaborată ţinând cont de obiectivul „Consolidarea Sistemului Naţional Integrat pentru Situaţii de Urgenţă”, stabilit prin Programul de Guvernare iunie 2023 – decembrie 2024”, se arată în nota de fundamentare a strategiei propuse de Raed Arafat.
În document, este invocată misiunea de tip ”Peer-Review” asupra sistemului de management al riscului la dezastre din România, realizată de Comisia Europeană în octombrie 2022, la solicitarea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
”Această evaluare a avut ca obiectiv general identificarea zonelor asupra cărora se pot aduce îmbunătăţiri, precum şi evidenţierea bunelor practici în cadrul sistemului de management al riscului de dezastre din România, dat fiind faptul că efortul de reducere a riscurilor la dezastre este unul multidisciplinar, implicând o varietate de domenii şi paliere administrative, având ca scop îmbunătăţirea sistemului”, se arată în mnota de fundamentare.
”Rezultatele arată că prioritizarea riscurilor este uneori neclară, 3 responsabilităţile fiind împărţite între diferite entităţi, la diferite niveluri teritoriale şi necesită o abordare mai concretă, prin responsabilizarea tuturor actorilor implicaţi, indiferent de nivelul acestora. Pe lângă cele menţionate anterior, a fost identificată nevoia trecerii de la o abordare de management al dezastrelor la o abordare de management al riscului de dezastre, printre direcţiile de acţiune ale Departamentului enumerându-se şi facilitarea proceselor de colaborare şi cooperare între actorii implicaţi în gestionarea riscurilor”, menţionează documentul.
Conform notei, la nivel naţional DSU va continua parcursul de consolidare şi dezvoltare a rolului de principală structură responsabilă în gestionarea situaţiilor de urgenţă şi de protecţie civilă. Ca avizatori, sunt trecuţi Ministerul Finanţelor pi Ministerul Justiţiei.
Strategia referitoare la UPU
– Coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de protecţie civilă, de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat şi asistenţă medicală de urgenţă, în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, denumite în continuare UPU/CPU, precum şi în cadrul structurilor SMURD şi serviciilor publice de ambulanţă, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU;
– Pentru asigurarea unui act medical de calitate şi pentru buna gestionare a provocărilor curente, s-a evidenţiat necesitatea pregătirii permanente a personalului medical din serviciile aflate in coordonarea operaţională a DSU (UPU-SMURD, UPU, CPU, Serviciile de Ambulanţă Judeţene (SAJ), Dispecerat 112, Salvamont, Salvaspeo), prin metode de formare continuă ce au în vedere participarea la activităţi ce au ca scop îmbunătăţirea capacităţii de răspuns la situaţiile de urgenţă (workshopuri, cursuri etc.).
– DSU depune eforturi considerabile în vederea pregătirii continue a personalului angrenat în activitatea medicală din UPU, CPU precum şi din prespital (SAJ, SMURD)
– În contextul creşterii adresabilităţii populaţiei către serviciile medicale de urgenţă şi pe fondul scăderii numărului de personal încadrat, a fost dezvoltat ”Programul de studii complementare în asistenţa medicală de urgenţă prespitalicească” ce cuprinde toate acele elemente educaţionale si abilităţi practice necesare asigurării îngrijirilor medicale de urgenţă care se adresează pacienţilor în etapa premergătoare spitalizării.
Programul este destinat medicilor cu specialitatea medicină generală, medicină de familie, pediatrie şi ATI care asigură îngrijiri medicale în cadrul serviciilor medicale de urgenţă prespitalicească, cum sunt serviciile de ambulanţă. Structura şi conţinutul acestui program sunt centrate pe medicina bazată pe dovezi fiind în concordanţă cu toate aspectele moderne ale medicinei de urgenţă. În acelaşi timp programul plasează UPU în centrul procesului de formare, aici dezvoltându-se toate aceste abilităţi.
În urmă cu un an, ministrul Sănătăţii Alexandru Rafila şi şeful DSU Raed Arafat au avut o dispută pe tema coordonării asistenţei medicale de urgenţă, aminteşte News.ro.