Din cuprinsul articolului
Președintele Klaus Iohannis a desecretizat informațiile prezentate de SRI, SIE, MAI și STS în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.
Documentele se referă la campania derulată în mediul online pentru candidatul independent Călin Georgescu care a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale.
SIE arată că România este o ţintă pentru acţiuni hibride ruse, inclusiv atacuri cibernetice şi scurgeri de informaţii şi sabotaje.
Documente declasificate de SRI
Potrivit SRI, au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu.
Ascensiunea acestuia în sodajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma Tik Tok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.
SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.
Potrivit News.ro, SRI arată despre candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, respective că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdasn Peşchir, în finanţarea promovării lui Georgescu.
Acesta, utilizând contul ”bogpr” a realizat donaţii pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii Tik Tok în dialogul cu autorităţile române.
Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data inchiderii campaniei electorale.
Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu coresppunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt associate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printer alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.
SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.
Una din metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe email a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia.
Documente declasificate de Ministerul de Interne
– Verificările în mediul online au validat existența uneui campanii electorale neetichetate ca atare, în care, începând cu luna noiembrie a anului 2024, un număr de peste 100 de influenceri (care numărau în total peste 8 milioane de urmăritori activi) au fost supuși unei acțiuni de manipulare în privința identității candidatului promovat.
– TikTok nu a implementat instrucțiunile BEC privind marcarea drept candidat politic respectiv marcarea materialelor electorale de tip video cu codul unic atribuit de AEP fiecărui candidat.
– „Analiza a relevat o creștere abruptă în intervalul 13-26 noiembrie 2024 ajungând pe locul 9 la nivel mondial în tipul trendurilor de promovare a conținutului video asociat mai multor hastag-uri utilizate în campania electorală a lui Călin Georgescu (…) explozia numărului de vizualizări, de ordinul sutelor de milioane fiind înregistrată ulterior datei de 25.11.2024”.
– Aproximativ 130 de conturi TikTok au transmis video-uri în care influenceri naționali au promovat un scenariu predefinit, similar cu acțiuni de influențare a intenției de vot în Republica Moldova.
Majoritatea influencerilor nu au cunoscut faptul ca promoveaza un candidat anume prin intermediul utilizarii #echilibrusiverticalitate
– O etapă esențială a campaniei a vizat asocierea profilului ideal de președinte menționat cu candidatul Călin Georgescu.
– „Unii dintre susținătorii campaniei implicați în promovarea și cumpărarea de voturi sunt exponenți ai mediilor extremiste de dreapta, infracționale și ai cultelor religioase, implicate anterior în promovarea unor narative proruse, antisemnite, anti NATO sau împotriva Ucrainei”.
– Persoana care s-a ocupat cu centralizarea semnăturilor necesare pentru candidatura lui Georgescu este un adept al ideologiei extremismului de dreapta și ultranaționalist, fost luptător în Legiunea Străină. Acesta organizează tabere paramilitare pentru radicalizarea tinerilor în vederea inițierii de acțiuni contrare ordinii de drept.
– Liderul unui clan a condus o campanie de promovare pe TikTok a lui Georgescu.
– „În urma analizei spațiului informațional, raportat la lecțiile învățate prezentate la nivelul altor state, a fost identificat un tipar acțional similar la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret campania informațională ‘Echilibru și Verticalitate’ este identică cu campania ‘Frate lângă Frate’ derulată de Federația Rusă în Ucraina, ambele realizându-se prin manipularea unor micro-influenceri legitimi”.