Secretul pentru a ne provoca micuții este să nu le punem întrebări limitative, ci tot timpul să găsim o formulă ca ei să poată dezvolta, nu întrebări la care să existe varianta de răspuns monosilabic, da sau nu.
Încearcă să-i adresezi întrebări cu final deschis, care să permită conversației să continue. Adesea, cei mici nu se pricep să ofere detalii, așa că ajută-l cu întrebări ajutătoare sau complementare.
Introdu o informație în întrebare, de genul: “Știu că în clasă (sau în grupă) au venit colegi noi. Ce părere ai despre ei? Cum sunt, cum s-au integrat?
Ideal este ca răspunsul să nu fie indus, concluziile trebuie să îi aparțină, să explice cu adevărat ce simte vizavi de o situație petrecută la școală sau grădiniță. Mai mult, întrebarea părintelui trebuie să aibă o conotație pozitivă, întrucât întrebările cu conotație negativă pot determina determina refuzul de a conversa. Potrivit site-ului totuldespremame.ro, există întrebări pe care trebuie să le evităm și altele pe care le putem folosi drept model.
Întrebări de evitat:
- Cum a fost la școală/grădiniță?
- Te-ai distrat acolo?
- Cu cine ai stat în bancă?
- Educatoarea/învățătoarea s-a purtat frumos cu tine?
- Ce reguli v-a impus învățătoarea să respectați?
- Învățătoarea respectă programul?
- Ai avut ce ți-a trebuit la grădiniță/școală azi?
- Colegii tăi sunt de treabă?
- Ți-a făcut prieteni printre colegi?
- A fost grea tema pentru azi?
- Cu cine ți-a plăcut cel mai mult să vorbești la grădiniță/școală?
Întrebări cu final deschis, de preferat:
- Cu ce diferă cel mai mult anul acesta de anul trecut la școală/grădiniță?
- Care a fost cel mai tare lucru pe care l-ai făcut azi la școală?
- Spune-mi numele a patru copii care au stat azi în preajma ta.
- Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-a spus azi educatoarea/învățătoarea?
- Ce-a spus profesorul că i-ar plăcea să faceți?
- Ce îți place cel mai mult din programul zilnic?
- Care este ziua din săptămână care-ți place cel mai mult, din punct de vedere al orarului/activităților?
- Spune-mi numele a doi copii pe care ți-i amintești din clasă/grupă.
- Spune-mi care a fost cel mai interesant lucru pe care educatoarea/învățătoarea te-a rugat să-l faci azi?
Încurajează conversația adresându-i celui mic întrebări cât mai variate, care să-i suscite interesul. El va fi dornic să vorbească, iar tu vei afla mai multe despre stările emoționale prin care trece cât timp e la grădiniță sau la școală.