Sari la conținut

Ce ne întrebăm copiii, ca să nu ne răspundă sec: ”Bine”

Secretul pentru a ne provoca micuții este să nu le punem întrebări limitative, ci tot timpul să găsim o formulă ca ei să poată dezvolta, nu întrebări la care să existe varianta de răspuns monosilabic, da sau nu.

Încearcă să-i adresezi întrebări cu final deschis, care să permită conversației să continue. Adesea, cei mici nu se pricep să ofere detalii, așa că ajută-l cu întrebări ajutătoare sau complementare.

Introdu o informație în întrebare, de genul: “Știu că în clasă (sau în grupă) au venit colegi noi. Ce părere ai despre ei? Cum sunt, cum s-au integrat?

Ideal este ca răspunsul să nu fie indus, concluziile trebuie să îi aparțină, să explice cu adevărat ce simte vizavi de o situație petrecută la școală sau grădiniță. Mai mult, întrebarea părintelui trebuie să aibă o conotație pozitivă, întrucât întrebările cu conotație negativă pot determina determina refuzul de a conversa. Potrivit site-ului totuldespremame.ro, există întrebări pe care trebuie să le evităm și altele pe care le putem folosi drept model.

Întrebări de evitat:

  • Cum a fost la școală/grădiniță?
  • Te-ai distrat acolo?
  • Cu cine ai stat în bancă?
  • Educatoarea/învățătoarea s-a purtat frumos cu tine?
  • Ce reguli v-a impus învățătoarea să respectați?
  • Învățătoarea respectă programul?
  • Ai avut ce ți-a trebuit la grădiniță/școală azi?
  • Colegii tăi sunt de treabă?
  • Ți-a făcut prieteni printre colegi?
  • A fost grea tema pentru azi?
  • Cu cine ți-a plăcut cel mai mult să vorbești la grădiniță/școală?

Întrebări cu final deschis, de preferat:

  • Cu ce diferă cel mai mult anul acesta de anul trecut la școală/grădiniță?
  • Care a fost cel mai tare lucru pe care l-ai făcut azi la școală?
  • Spune-mi numele a patru copii care au stat azi în preajma ta.
  • Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-a spus azi educatoarea/învățătoarea?
  • Ce-a spus profesorul că i-ar plăcea să faceți?
  • Ce îți place cel mai mult din programul zilnic?
  • Care este ziua din săptămână care-ți place cel mai mult, din punct de vedere al orarului/activităților?
  • Spune-mi numele a doi copii pe care ți-i amintești din clasă/grupă.
  • Spune-mi care a fost cel mai interesant lucru pe care educatoarea/învățătoarea te-a rugat să-l faci azi?

Încurajează conversația adresându-i celui mic întrebări cât mai variate, care să-i suscite interesul. El va fi dornic să vorbească, iar tu vei afla mai multe despre stările emoționale prin care trece cât timp e la grădiniță sau la școală.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel