Din cuprinsul articolului
Amenzi usturătoare pentru cei care locuiesc la bloc! Dacă locuiți într-un apartament și doriți să plantați flori sau să amenajați o peluză în jurul clădirii blocului , trebuie să obțineți permisiunea primăriei înainte de a începe orice lucrare.
Pentru a păstra frumos spațiul verde din fața blocului, orice locatar poate contribui, dar numai cu acordul tuturor, după cum se arată într-o decizie a Adunării Generale a Asociației de Proprietari.
Regulamentul clădirii stabilește reguli obligatorii pentru toți locatarii și chiriașii, precum și condiții pentru utilizarea spațiilor comune, respectarea normelor de comportament și promovarea bunelor relații între proprietari.
Inițiativa pentru elaborarea regulamentului poate fi luată de președintele Asociației de Proprietari sau de comitetul executiv al asociației, acesta fiind apoi supus dezbaterii și adoptării în adunarea generală.
Regulamentul trebuie comunicat tuturor locatarilor prin afișare pe avizier și prin distribuirea de copii proprietarilor în termen de o săptămână de la adoptare.
Cui aparține spațiul verde din fața blocurilor
Spațiile verzi din jurul blocurilor pot fi proprietate publică sau privată. În majoritatea cazurilor, acestea sunt proprietate publică și sunt administrate de autoritățile locale. Mulți locatari ai blocurilor sunt de părere că spațiul verde le-ar aparține. Mai mult, aceștia plantează în perimetrul respectiv copaci, flori, gard viu sau chiar legume.
Aceste spații nu sunt deținute de către proprietarii imobilelor, ci de către autoritățile publice. De asemenea, toate modificările aduse de locatari în perimetrul aflat în proprietatea statului pot atrage sancțiuni. Legea 196/2018 stabileşte sancțiuni pentru nerespectarea regulamentului de bloc.
Astfel, amenzile pot varia între 500 şi 10.000 de lei pentru cei care nu respectă regulile privind spațiul verde din fața blocului.
„Sarcina cu privire la întreţinerea şi administrarea acestui spaţiu revine proprietarului adică primăriei locale a cărui buget este constituit din taxele şi impozitele locuitorilor de pe raza sectorului sau a localităţii.
Asociaţia de proprietari prin personalul angajat nu are nici o obligaţie cu privire la întreţinerea şi administrarea spaţiului verde, a grădinii respective.
În mod normal dacă primăria nu îşi face treaba adică nu îşi respectă atribuţiile pentru care sunt plătiţi de cetăţeni, şi pentru această situaţie, ar trebui să fie amendaţi de către asociaţia de proprietari.”, se precizează în lege.
Drepturile și obligațiile Asociației de proprietari
Cadrul de reglementare stabilește nu doar regulile de conviețuire la bloc, ci și drepturile ori obligațiile unui președinte de asociație de proprietari. Legea stabilește o serie de interdicții pentru această persoană, dar și pentru anumite rude.
Legea stabilește o serie de reglementări pe care trebuie să le respecte președintele asociației de proprietari. Cadrul legal ce stabilește regulile pentru viața la bloc trebuie respectare și de acesta. Potrivit legii, președintele asociației de proprietari nu poate îndeplini și alte funcții în cadrul asociației. Există o serie de interdicții de care trebuie să țină cont cel care ocupă această poziție.
Președintele asociației de proprietari nu poate deține atribuții sau funcții suplimentare. De exemplu, acesta nu poate ocupa și poziția de cenzor în cadrul asociației, conform EVZ.
Conform legii 196/2018, asociația de proprietari este constituită dintr-o adunare generală și un comitet executiv. Pe lângă comitet, din conducerea asociației mai fac parte președintele asociației, cenzorii și administratorul de bloc. Adunarea generală este formată din toți proprietarii care dețin apartamente în blocul respectiv.