Din cuprinsul articolului
O companie înregistrată în Austria, dar controlată de investitori bulgari, a obţinut un împrumut în valoare de 40 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiţii pentru instalarea a aproape 8.500 de staţii de încărcare a vehiculelor electrice în România, Bulgaria şi Lituania.
Proiectul ce urmează să se deruleze în următorii trei ani este susţinut prin programul InvestEU şi va contribui la atingerea obiectivului de a avea 1.000.000 de staţii de încărcare publice pentru vehiculele electrice şi de combustibil alternativ în statele membre, până în 2025.
În total, compania deja lider în domeniu în cele trei ţări, va investi aproape 150 de milioane de euro în acest program, în cadrul căruia României îi sunt alocate mai bine de jumătate din totalul staţiilor ce urmează să fie instalate, peste 4300, se arată în comunicatul instituţiei financiare europene, citit de RRA.
Piața de vehicule electrificate din România a crescut considerabil în 2022
Compania germană de consultanță Roland Berger a publicat un amplu raport despre tendințele de pe piața de mașini electrice și plug-in hybrid din România în anul 2022.
Raportul analizează înmatriculările de mașini electrice și plug-in hybrid în comparație cu principalele piețe globale și prezintă o radiografie detaliată a modului în care s-a extins rețeaua de stații de încărcare, atât din punct de vedere al numărului de stații și al puterii de încărcare, cât mai ales din punct de vedere al instituțiilor publice și private care oferă puncte de încărcare pentru clienți.
Pe parcursul anului 2022, românii au înmatriculat aproape 12.000 de mașini electrice, dintre care circa 6.800 de unități au fost Dacia Spring, care a avut astfel o cotă de piață de aproximativ 60%. Concurența dintre celelalte mărci a fost cu atât mai puternică cu cât numărul de modele electrice disponibile în România a ajuns la 62, comparativ cu cele 50 din 2021.
Interesul în creștere al clienților a fost influențat puternic de programul Rabla Plus, care în 2022 a avut un buget aproape dublu (comparativ cu anul 2021) de aproximativ 218 milioane de euro, în contextul în care bonusul a continuat să fie cel mai mare din Europa: 51.000 de lei, echivalentul a puțin peste 10.000 de euro.
Practic, românii au înmatriculat în total în 2022 circa 15.000 de mașini electrice și plug-in hybrid, corespunzător unei cote de piață de 11,7% din totalul mașinilor noi înmatriculate în țară. Cu acest procent, România a depășit pentru prima oară Spania și Italia la proporția de mașini cu încărcare la priză în totalul înmatriculărilor de mașini noi.