Din cuprinsul articolului
Incidentul despre care vorbim este legat de prăbușirea unui avion TAROM în noaptea dintre 29 și 30 decembrie 1989, la scurt timp după încheierea Revoluției din România. Avionul, un Antonov An-24, a căzut într-o pădure de lângă localitatea Tărtășești, județul Dâmbovița, în urma unui zbor de la București către Chișinău. La bord se aflau șase membri ai echipajului și un singur pasager, jurnalistul american John Grayson.
John Grayson, un jurnalist de la agenția de presă britanică Reuters, avea la el o geantă plină cu materiale valoroase – fotografii și filme despre evenimentele din perioada Revoluției din România. Se spune că acest jurnalist era pe cale să dezvăluie adevărul despre revoluție și despre victimele care nu au fost raportate oficial, ceea ce ar fi putut afecta grav regimul care tocmai căzuse.
Până în prezent, prăbușirea avionului rămâne un subiect învăluit în mister, iar autoritățile române nu au oferit niciodată o explicație oficială clară despre cauzele accidentului. Deși au existat mai multe teorii, inclusiv presupunerea că avionul ar fi fost doborât intenționat pentru a împiedica jurnalistul să transmită informațiile, nu s-au găsit dovezi concludente. În timpul anchetei, s-au emis ipoteze care implicau posibile erori tehnice sau o defecțiune a avionului, dar multe din circumstanțele acestui incident continuă să fie neclare.
În mod ciudat, dispariția materialelor pe care le transporta Grayson nu a fost niciodată explicată complet, iar unele voci susțin că documentele și filmele care ar fi putut aduce lumină asupra evenimentelor din acea perioadă au dispărut sau nu au ajuns niciodată în mâinile autorităților.
Fost pilot: a fost crimă
În ianuarie 2006 rudele au primit de la Parchet un prim raport oficial din care reiese că tragedia s-a produs datorită depunerii de gheaţă pe aeronavă. Dar la nici 3 luni, aceeași instituție, dar alt procuror, revine asupra deciziei și schimbă total concluzia – aeronava a fost lovită de un proiectil tras de autori neidentificați până în prezent.
„Au tras cu o rachetă de la unitatea militară de la Boteni. În dosar există proces verbal de cercetare la faţa locului făcut de o dnă procuror de la Titu. Aia a fost foarte corectă. Şi femeia aia a identificat pe corpul avionului urmele de proiectil. Le-a fotografiat. În dosarul ăsta s-au dat decizii care nu s-au bazat pe probele de la dosar”, a declarat Dan Voinea, procuror într-un documentar tulburător Observator News.
„Eu zic că a fost crimă acolo. Da, nu se poate. Cum să lovească ceva ce nu se știe. A fost doborât avionul. Cu ce, nu știm. Dar ceva a lovit ampenajul care este vital. Nu se mai poate pilota”, Florentin Georgescu, fost pilot.
Şi nimeni nu a fost tras vreodată la răspundere pentru asta.
„Am ajuns să mă resemnez pentru că adevărul e la ei şi cred că nici nu o să-l spună vreodată”, a declarat o rudă.
„Nimeni nu a răspuns pentru faptele care s-au întâmplat fie şi din greşeală atunci, o greşeală poate fi iertată dar să nu rămână nepedepsită”, a declarat Marian Covache, fost pilot.
Acest caz rămâne o piatră de moară în istoria recentă a României, iar semnele de întrebare privind accidentul aviatic din 1989 continuă să persiste.