Sari la conținut

Soluții salvatoare în cazul unui cutremur major

Cutremur major în România – scenariu horror la peste 40 de ani de la seismul devastator din 1977. 4,3 luni este durata estimată pentru curățarea orașului după un seism major

Cutremur major în România – este o frază care ne înspăimântă pe mulți. Dar nu avem cum să nu ne gândim, mai ales la 43 de ani de la producerea unuia dintre cele mai devastatoare seisme din istoria României.

Ce avem, pe ce ne putem baza, în cazul unui seism puternic? La mai bine de 40 de ani de la cutremurul devastator din ‘77 avem 15 aplicații care pot salva vieți, dezvoltate gratuit de specialiștii Civic Labs.

DSU are din 3 martie 2020 o soluție tehnologică de administrare de voluntari și resurse dezvoltată de Code for Romania cu sprijinul World Bank și Global Facility for Disaster Reduction and Recovery (GFDRR);

  • 4,3 luni este durata estimată pentru curățarea orașului după un seism major;
  • 000 este numărul aproximativ de pompieri și personal SMURD care vor interveni în capitală în prima oră de la un seism major;
  • 2 dintre clădirile Universității București sunt încadrate în clase de risc seismic;
  • 840 de imobile se află încadrate în primele trei clase de risc în capitală, multe dintre ele fiind clădiri de patrimoniu;
  • 632 este numărul persoanelor cu dizabilități din România și 97% dintre ele sunt în grija familiei sau se descurcă singure;
  • 45% din infrastructură critică de transport, energie, alimentare cu apă și comunicare se află în zonele de risc;
  • doar 539 de experți tehnici atestați există în România în luna februarie a anului 2020;
  • 000 de familii au rămas fără locuință și peste 11.000 de persoane au fost rănite în cutremurul din 1977;
  • Zero adăposturi publice de protecție civilă există în Județul Ialomița;

15 soluții tehnologice sunt puse gratuit la dispoziția ONG-urilor pentru ameliorarea efectelor unui cutremur major de către Code for Romania prin programul Civic Labs.

Lansarea raportului de cercetare “Mediu // Pregătire și răspuns în caz de seism”, an 1, a avut loc marți, 3 martie 2020, și a fost al doilea eveniment cu acces public din seria de șase destinate lansării raportului primului an de studiu Civic Labs.

Acesta a concluzionat că proiectele elaborate ce au ca țintă principală pregătirea și răspunsul la un cutremur sunt direct influențate de tipul actorilor implicați (societate civilă, stat) dar și de finanțare (de la stat sau privat), și că asistăm la un progres notabil doar la nivelul Bucureștiului întrucât restul țării este în continuare tributară logistic cât și financiar vechilor cutume.

Provocarea cea mai mare pentru anii următori este de a trece peste limitările impuse de memoria colectivă față de evenimentele din ‘77, astfel încât să fie conștientizată dimensiunea uriașă a dezastrului care va veni, de către noile generații –  simulările nu vor putea oferi populației un reset mental care să-i permită să înțeleagă pe deplin proporțiile dezastrului potențial.

Și nu în ultimul rând, planul de acțiune post eveniment nu poate fi doar răspunderea statului ci este nevoie de un efort național, care pleacă de la fiecare individ – să fii pregătit necesită implicarea și efortul tuturor.

“Echipa Civic Labs, program al Code for Romania, în cadrul domeniului de cercetare “Mediu / Pregătire și răspuns în situații de urgență” a încercat să înțeleagă care este capacitatea noastră ca societate să răspundem unui eveniment dramatic precum este un seism major și cât de pregătiți suntem, la nivel individual.

La final de an de cercetare și de incubare suntem bucuroși că putem spune că am descoperit o comunitate de organizații neguvernamentale coerente care colaborează cu succes, instituții publice deschise la dialog și am identificat 15 soluții digitale posibile, dintre care două au devenit deja realitate. Împreună, ne pregătim mai bine!” a declarat Olivia Vereha, co-fondator Code for Romania, Program Lead & UX Architect.

Evenimentul a avut ca subiect lansarea raportului „PREGĂTIRE ȘI RĂSPUNS ÎN CAZ DE SEISM / CIVIC LABS / MEDIU, An 1”, ce a avut drept rezultat identificarea a peste 20 de blocaje, dar și definirea a 15 soluții digitale implementabile în cel mai scurt timp. De asemenea, Code for Romania a anunțat noul segment de cercetare Civic Labs din domeniul Mediu pentru anul 2020-2021, Poluarea.

În cadrul evenimentului a fost lansată și aplicația Resource and Volunteer Management (RVM) dezvoltată în parteneriat cu Departamentul pentru Situații de Urgență cu sprijinul World Bank și Global Facility for Disaster Reduction and Recovery (GFDRR).  RVM este un instrument de administrare de voluntari și resurse pe care le pune la dispoziție societatea civilă către Departamentul pentru Situații de Urgență în cazul unui seism major sau al unui alt dezastru natural.

“E un vis să avem o așa aplicație, sunt puține țări care au asta și este un lucru binevenit pentru orice comandant de intervenție. Va fi de foarte mare ajutor, le mulțumesc celor care au contribuit la realizarea ei.” a declarat dr. Raed Arafat secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă cu ocazia lansării aplicației Resource and Volunteer Management (RVM).

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel