Din cuprinsul articolului
Dacă aveţi nevoie de tratament medical în timp ce vă aflaţi în altă ţară din UE, prezentarea cardului european de asigurări sociale de sănătate (CEASS) poate simplifica procedurile de plată şi de rambursare.
Cu ajutorul cardului, puteţi beneficia de asistenţă medicală (şi de rambursarea costurilor) în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii ţării în care vă aflaţi. Dacă tratamentul de care aveţi nevoie este gratuit pentru rezidenţi, nici dumneavoastră nu va trebui să plătiţi. Dacă tratamentul se plăteşte, vă puteţi adresa instituţiei naţionale din ţara în care vă aflaţi pentru a solicita rambursarea costurilor direct acolo sau puteţi contacta propria casă de asigurări de sănătate la întoarcerea acasă. Cheltuielile dumneavoastră vor fi rambursate în conformitate cu normele şi plafoanele aplicabile în ţara în care aţi beneficiat de îngrijiri. Două situaţii sunt posibile: fie vi se rambursează costul integral al tratamentului, fie va trebui să suportaţi o parte din cheltuieli, în funcţie de normele în vigoare în ţara în care vi s-a acordat tratamentul. La rândul său, casa de asigurări de sănătate din ţara dumneavoastră poate decide să vă ramburseze costul integral al tratamentului, conform propriilor sale reguli.
Pentru eliberarea cardului european de sănătate accesați: Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București
Fără card
Dacă nu aveţi un card european de asigurări de sănătate sau îl aveţi dar sunteţi în imposibilitatea de a-l utiliza (pentru că vă aflaţi, de exemplu, într-un spital care nu este acoperit de sistemul CEASS), s-ar putea să fiţi nevoit să achitaţi costul tratamentului şi să faceţi cerere de rambursare când vă întoarceţi acasă. Acest lucru este valabil atât pentru unităţile medicale din sistemul public, cât şi pentru cele din sistemul privat. Totuşi, rambursarea se va face în alte condiţii:
- vă va fi rambursat doar costul tratamentelor de care aveţi dreptul să beneficiaţi acasă
- valoarea rambursării va fi calculată plecând de la costul tratamentului în ţara de origine (chiar dacă acesta ar putea fi mai mic decât costul achitat efectiv).
În cazul în care aveţi nevoie de tratament de urgenţă, autoritatea din ţara dumneavoastră ar putea trimite prin fax sau e-mail dovada că beneficiaţi de asigurare medicală, pentru a vă scuti de efectuarea unor plăţi în avans.
Dacă nu ştiţi exact care vă sunt drepturile, reţineţi că în fiecare ţară din UE există cel puţin un punct naţional de contact care vă poate oferi detalii privind condiţiile de rambursare şi plafoanele aplicabile.
Dacă mergeți în străinătate special pentru a primi îngrijiri medicale
Dacă mergeți în altă țară special pentru anumite servicii medicale, costurile pot fi acoperite în două moduri:
1. Asiguratorul dumneavoastră poate acoperi costurile direct.
- Acest sistem este valabil în cazul unităţilor medicale de stat, ceea ce înseamnă că nu acoperă tratamentele private.
- Înainte de a pleca în străinătate pentru a urma un tratament, trebuie să obţineţi o autorizare din partea asiguratorului. Dacă acesta v-o acordă, va trebui să completaţi formularul relevant (formularul S2 pentru tratamente medicale planificate).
- Costul tratamentului va fi acoperit integral de asigurator.
- Problema rambursărilor este de obicei soluţionată la nivelul instituţiilor implicate, deci nu va trebui să plătiţi dumneavoastră tratamentul.
Totuşi, dacă sunteţi tratat într-o ţară în care pacienţii plătesc pentru serviciile medicale primite şi beneficiază apoi de rambursare din partea asiguratorului, va trebui probabil să suportaţi unele costuri. Ulterior, va trebui să înaintaţi o cerere de rambursare pe lângă autorităţile din ţara în care beneficiaţi de tratament. Acestea vă vor rambursa direct costurile suportate, la rata de care beneficiază şi cetăţenii ţării respective. De asemenea, puteţi înainta cererea de rambursare asiguratorului dumneavoastră, la întoarcerea acasă.
Dacă procentul de rambursare este mai mare în ţara în care sunteţi asigurat decât în ţara în care aţi primit tratamentul, aveţi dreptul să solicitaţi o rambursare suplimentară din partea casei dumneavoastră de asigurări de sănătate.
2. Puteţi plăti dumneavoastră tratamentul şi solicita ulterior rambursarea costurilor.
- Această opţiune acoperă toţi furnizorii, din sectorul public şi privat.
- Veţi beneficia de rambursarea costurilor tratamentului la ratele aplicabile în ţara de origine, dar numai dacă tratamentul respectiv este unul la care aveţi dreptul acasă.
S-ar putea să fie nevoie să solicitaţi autorizare prealabilă – consultaţi punctul naţional de contact.
Exemplul 1
Xavier vrea să beneficieze de tratament stomatologic (acoperit de asigurarea sa de sănătate) în statul membru Y. Totuşi, costul tratamentului în cealaltă ţară este mai ridicat decât în ţara de origine. Pentru că doreşte rambursarea integrală a costurilor, Xavier trebuie să solicite o autorizare prealabilă din partea asiguratorului. Odată obţinută această autorizare, el poate beneficia de tratamentul din străinătate fără a fi nevoit să plătească, deoarece aspectele legate de rambursarea costurilor vor fi soluţionate direct de instituţiile implicate.
Yvonne doreşte să beneficieze de acelaşi tratament stomatologic, în statul membru X, cât mai repede posibil. Yvonne consultă punctul naţional de contact pentru a afla dacă are nevoie de autorizare prealabilă şi i se spune că nu. Aşadar, ea poate merge la tratament în străinătate. Yvonne achită ea însăşi costurile tratamentului şi solicită rambursarea acestora la întoarcerea în ţară.
Exemplul 2
Agata va fi supusă unei intervenţii chirugicale complexe în statul membru Y. Operaţia va avea loc într-un spital care are contract cu sistemul public de sănătate. Întrucât această intervenţie face obiectul autorizării prealabile, indiferent pentru ce modalitate de plată se optează, Agata solicită autorizarea prealabilă şi are la dispoziţie două opţiuni: fie costurile sunt acoperite direct de către asigurator, fie solicită rambursarea lor la întoarcerea acasă.
Bernard va fi supus aceleiaşi intervenţii, dar într-un spital privat din statul membru Y. Şi el trebuie să solicite autorizare prealabilă, dar opţiunea plăţii directe nu se aplică în cazul său. Bernard trebuie să achite costul tratamentului şi să depună ulterior cerere de rambursare. În mod normal, va beneficia de rata de rambursare care se aplică în ţara de origine, pentru acelaşi tip de tratament.
Indiferent de varianta pentru care optaţi, casa de asigurări de sănătate nu vă poate refuza cererea de autorizare prealabilă, dacă:
- tratamentul de care aveţi nevoie nu este disponibil în ţara dumneavoastră, dar este acoperit de asigurarea obligatorie de sănătate
- în ţara de origine nu puteţi beneficia la timp de tratamentul necesar.
Pentru informaţii suplimentare despre costuri şi rambursări, contactaţi direct furnizorul de asistenţă medicală sau punctul naţional de contact din ţara UE în care doriţi să urmaţi tratamentul.