Din cuprinsul articolului
Aproape 8 milioane de români contribuie vrând-nevrând la Pilonul II de pensii, adică la acele pensii private obligatorii. Lunar, 4,75% din salariile noastre ajung în aceste fonduri private de pensii. Iată cum afli ce firmă îţi adminstrează bani din Pilonul II – asta dacă ai fost repartizat în mod aleatoriu, dar şi ce sume s-au strâns până acum în contul tău.
În România există șapte administratori de fonduri de pensii private obligatorii: Aegon Pensii, Allianz Țiriac Pensii Private, BCR Pensii, BRD Pensii, Generali Pensii, Metropolitan Life Pensii și NN Pensii.
Cei care nu știu la care dintre acestea sunt participanți pot afla în orice moment completând cu numele şi CNP-ul acest formular de pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară: https://data.asfromania.ro/scr/adeziuniFP.
Începând cu anul 2008, salariații cu vârsta de până la 35 de ani sunt obligați să își aleagă un fond de pensii, în termen de maximum 4 luni de la intrarea în piața muncii. Cei care nu îşi aleg unul din cele 7 fonduri de pensii în acest termen sunt redistribuiţi automat, aleatoriu, la unul din cele 7 fonduri, de către Casa Naţională de Pensii Publice.
Pentru fiecare dintre cei aproape 8 milioane de români din Pilonul II, un procent de 3,75% din salariul brut (din cota de CAS de 25%) merge în contul personal de pensie privată, unde se acumulează, sunt investiţi şi produc randamente, urmând ca banii sa îi fie plătiti sub formă de pensie suplimentară, la retragerea din activitate. Începand cu 2024, rata contribuţiei aferente Pilonului II va creşte la 4,75%.
Cum aflu cați bani s-au strâns în Pilonul II?
Toţi cei 7 administratori de pensii de la Pilonul II au propria platformă unde oricine își poate verifica online contul de pensie privată. Portalurile sunt centralizate aici: https://apapr.ro/pensii-private/verifica-pensia dar se găsesc și pe site-urile proprii ale administratorilor. Aici sunt vizibile atât valoarea la zi a banilor acumulaţi în Pilonul II, cât şi istoricul contribuțiilor virate.
În plus, administratorii sunt obligați să trimită anual participanților o scrisoare de informare cu detalii despre situația banilor acumulaţi (activul personal) la data de 31 decembrie a anului precedent și despre situația financiară a administratorului. Participanții pot cere administratorului să le trimită scrisoarea anuală de informare online, în loc de formatul pe hârtie de până acum.
Când am acces la banii strânşi în Pilonul II?
Fondurile de pensii din Pilonul II fac plăți în următoarele situații:
1) Pensionare pentru limită de vârstă. Participanții care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă în condițiile Legii pensiilor de stat pot revendica și banii acumulați în contul de pensie privată.
2) Pensionare pe caz de boală. În această situație, plata către participantul rămas invalid se efectuează strict în cazul unei decizii medicale de invaliditate de grad 1 sau 2, nerevizuibilă, care să conțină precizări cu privire la incapacitatea de muncă a persoanei respective.
3) Decesul participantului. În aceasta situație, moștenitorii legali sau testamentari sunt beneficiari ai participantului decedat și pot revendica activul acestuia.
Moștenitorii care sunt la rândul lor participanți la Pilonul II vor primi sumele cuvenite sub forma de virament în contul personal de pensie privată, iar cei care nu sunt participanți pot beneficia direct de bani.
Moștenitorii participanților trebuie să fie informați de către notarii publici despre existența acestor sume din Pilonul II pentru a fi introduse în certificatul de moștenitor și în masa succesorală, astfel încât eventualii moștenitori să poate revendica cota-parte din banii acumulați de participantul decedat.