Din cuprinsul articolului
Există foarte multe situații în care este bine să știi dacă partenerul de discuții: prietenul, șeful sau colegul de muncă încearcă să te manipuleze apelând conștient sau nu, la comunicarea emoțională.
Cu cât vei putea să descifrezi sentimentele interlocutorului, cu atât îți va fi mai ușor să comunici și să ieși satisfăcător din această întâlnire. Apelând la inteligența emoțională, adică la capacitatea de a conștientiza și conține propriile emoții și la înțelegerea emoțiilor celuilalt, îți va fi mai ușor să treci peste situații sau discuții cu o anumită încărcătură. Acest gen de comunicare te va ajuta foarte mult și-ți va fi util pentru înțelegerea interacțiunilor sociale, personale și cele din mediul de lucru.
Unele persoane, pentru a putea avea impact asupra celor cu care discută, apelează la factorul emoțional pe care-l introduc în conversație.
Dacă abilitățile noastre emoționale sunt ridicate, suntem mai rezistenți și ne putem menține un echilibru optim în relaționarea cu ceilalți.
Șantajul emoțional în comunicare
Aceste persoane apelează la șantaj emoțional, adică prin anumite idei fac interlocutorul să se simtă oarecum obligat sau vinovat să răspundă pozitiv la cerințele acestuia. Mai degrabă acest tip de persoană reușește să acceseze nevoile interioare ale interlocutorilor lor. Acest mod de comunicare este mai des întâlnit la persoanele pasiv agresive care se folosesc o agresivitate mascată.
Inducerea sentimentului de încredere și siguranță prin introducerea de citate
Multe persoane afișează o imagine serioasă pe care noi o asociem cu o persoană care știe ce spune, este informată și din acest motiv o investim ca fiind o persoană de încredere, demnă de luat în calcul.
Aparenta înțelepciune
Sunt persoane care pentru a-și construi și întări o imagine pozitivă apelează la citate și la idei care nu le aparțin, dar li se par de impact. Datorită acestor idei și citate vom fi influențați și impresionați.
Partea vulnerabilă
Pentru a putea convinge pe altcineva de o anumita idee, o persoană poate să acceseze o parte vulnerabilă a persoanei cu care discută. Această parte activata îi va determina persoanei o atitudine de supunere și va răspunde emoțional discuției.
Inducerea de emoții prin cuvinte
Folosirea limbajului nonverbal ca atu, capacitatea de a gestiona reacțiile emoționale
Folosirea limbajului nonverbal te poate ajuta să transmiți lucruri într-un mod mai convingător, să dai dovada de stăpânire și siguranță de sine, fapt care va face cuvintele pe care le spui să aibă o mai mare greutate și valoare. Asta implică un control al expresiei faciale și al mișcării corporale.
Interpretarea limbajului nonverbal
Abilitatea de a interpreta gesturile, postura, mimica și ticurile unei persoane te face să înțelegi cu adevărat ce vrea o persoană să comunice și te va face să știi ce să-i răspunzi pentru a o putea câștiga de partea ta. Vei putea chiar în anumite situații să anticipezi comportamentul persoanei respective.
Autor: Ana Fermeșanu, Psiholog clinician
Telefon: 072488170
Facebook/Instagram: Ana Fermesanu