Sari la conținut

Codul Rutier 2025: noi reguli, noi provocări. Ce trebuie să știe toți șoferii din România?

șofer
Sursă foto: arhiva Doctorul Zilei

Anul 2025 aduce o serie de schimbări semnificative în ceea ce privește legislația rutieră din România, iar șoferii trebuie să fie pregătiți pentru noile reglementări. Acestea nu doar că vor modifica amenzile și sancțiunile, dar vor introduce și măsuri menite să îmbunătățească siguranța în trafic. Printre noutăți se numără și propuneri de lege care ar putea aduce schimbări importante pentru toți participanții la trafic.

Creșterea punctului de amendă

Unul dintre cele mai importante aspecte ale Codului Rutier 2025 este majorarea punctului de amendă. Odată cu creșterea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2025, punctul de amendă a fost majorat de la 165 de lei la 202 lei. Acesta se stabilește în funcție de salariul minim brut, care a fost ajustat la 4.050 de lei. Prin urmare, sancțiunile pentru cei care încalcă legea rutieră vor fi mai mari, iar șoferii trebuie să fie mai atenți la respectarea reglementărilor pentru a evita amenzile mai mari.

 Instalarea camerelor de viteză pe drumurile din România

O altă schimbare majoră o reprezintă instalarea de radare fixe pe mai multe șosele din România, inclusiv pe autostrăzile A1 și A2, dar și pe Drumul Național 2 (DN2). Aceste camere de viteză vor surprinde șoferii care depășesc limita legală de viteză, iar amenzile vor fi trimise acasă. Imaginile sunt analizate de un ofițer de poliție, iar sancțiunile vor fi aplicate pe baza înregistrărilor video.

 Amenzile pe baza imaginilor video

O altă modificare importantă vizează introducerea amendării șoferilor pe baza imaginilor video. Dacă un șofer este filmat încălcând legea rutieră sau comițând o contravenție, Poliția poate aplica sancțiuni pe baza acestor dovezi. De exemplu, camerele de bord sau alte aparate de filmat vor putea constitui probe valabile pentru sancționarea comportamentului în trafic.

Blocarea trotuarelor și amenzi pentru parcare ilegală

Codul Rutier 2025 introduce reglementări stricte cu privire la parcarea pe trotuare. Conform noilor norme, șoferii trebuie să lase un spațiu de cel puțin un metru pentru a permite pietonilor să circule. În caz contrar, riscă amenzi între 810 și 1.121 de lei, plus posibilitatea ca mașina să fie ridicată. În plus, parcarea care obstrucționează complet circulația pietonilor va atrage sancțiuni mai mari.

Măsuri pentru tinerii șoferi și noile reguli pentru mașinile puternice

Începând cu 2025, tinerii sub 21 de ani nu vor mai putea conduce vehicule cu o putere mai mare de 100 CP sau 75 kW în cazul mașinilor electrice. Această schimbare are rolul de a reduce riscurile asociate conducerii unor mașini mai puternice de către șoferi cu experiență limitată.

Notificarea prin SMS pentru expirarea permisului auto

Un alt proiect de lege aflat în discuție vizează notificarea șoferilor prin SMS atunci când permisul lor de conducere se apropie de termenul de expirare. Această măsură ar putea ajuta șoferii să se pregătească din timp pentru reînnoirea permisului și să evite neplăcerile legate de expirarea acestuia.

Posibilitatea de a susține proba practică în orice oraș din țară

Pentru a reduce timpul de așteptare la examenul auto, un proiect de lege propune ca proba practică din cadrul școlii auto să poată fi susținută în orice oraș din România, nu doar în localitatea de domiciliu a cursantului. Dacă va fi aprobat, acest proiect ar aduce o mai mare flexibilitate în organizarea examenelor.

Asigurare RCA pentru biciclete și trotinete electrice

Un alt proiect aflat în stadiu de discuție vizează impunerea unei asigurări RCA pentru bicicletele și trotinetele electrice. Această măsură a fost propusă în contextul numărului crescut de accidente în care sunt implicate aceste mijloace de transport.

Creșterea valabilității permisului de conducere

Un proiect de lege adoptat deja de Senat propune extinderea valabilității permisului de conducere de la 10 la 15 ani pentru majoritatea categoriilor de permise. Totodată, pentru persoanele vârstnice, permisul ar urma să fie reînnoit mai frecvent, la fiecare 5 ani pentru cei peste 70 de ani și la fiecare 2 ani pentru cei de peste 80 de ani.

Examinatorii auto vor fi aleși prin tragere la sorți

Pentru a asigura transparența și corectitudinea examenelor auto, un alt proiect de lege propune ca examinatorii să fie aleși prin tragere la sorți, și aceștia să fie atestați pentru a putea susține probele.

Platforma pentru reclamarea șoferilor agresivi

Ministerul Afacerilor Interne a lansat platforma online M.A.I hub.mai.gov.ro, unde orice persoană poate reclama comportamentul agresiv al șoferilor în trafic. Acesta este un demers important pentru sancționarea comportamentului periculos la volan și reducerea accidentelor rutiere.

Codul Rutier 2025 aduce multe schimbări care vor afecta modul în care șoferii circulă și interacționează cu autoritățile. Deși unele dintre aceste modificări sunt deja în vigoare, altele sunt încă în proces de aprobare și ar putea transforma peisajul rutier din România în următorii ani.

Ecaterina Matei

Matei Ecaterina are diploma de absolventă a Facultății de Jurnalism. Cu o experiență vastă de peste 10 ani în domeniul presei scrise, se distinge prin cunoștințele dobândite și capacitatea de a lucra într-un mediu dinamic și provocator. Ecaterina are o abordare bine fundamentată atât în managementul economic, cât și în comunicare și jurnalism.

Etichete:

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel