Sari la conținut

Ce trebuie să faci dacă ți-a expirat cardul de sănătate?

Card de sanatate
Sursa foto: arhiva Doctorul Zilei
S-a reluat tipărirea cardului de sănătate

Valabilitatea cardurilor naționale de sănătate emise până în 31 decembrie 2014 a fost prelungită cu 7 ani potrivit unui comunicat emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Guvernul a aprobat o Hotărâre care prevede că, începând cu luna iulie 2020, se generează și se rescriu noi certificate digitale pentru cardurile naționale de asigurări de sănătate emise până la data de 31 decembrie 2014.

Ce e de făcut dacă ne expiră cardul de sănătate

Peste 14 milioane de români care ar fi rămas fără carduri de sănătate valabile până în 2021 le vor putea folosi încă șapte ani, după cum s-a stabilit, printr-o hotărâre a Guvernului, în vara lui 2020. Valabilitatea acestora a fost prelungită în timpul pandemiei COVID-19.

În timpul pandemiei de COVID, dar şi înainte de aceasta, Guvernul a făcut mai multe modificări legislative cu privire la funcționalitatea și valabilitatea cardului de sănătate, prelungind valabilitatea acestuia cu şapte ani, chiar dacă acesta este expirat.

Astfel, chiar dacă un posesor constată că îi expiră cardul în această perioadă, beneficiarul trebuie să ştie că acel card de sănătate va putea fi folosit încă şapte ani de la data expirării.

Ministerul Sănătății a mai precizat și că pentru românii care au cardurile de sănătate emise până la data de 31 decembrie 2014, perioada de valabilitate s-a extins la şapte ani de la data rescrierii lor.

„Termenul de valabilitate al acestor carduri naționale este de 7 ani de la data rescrierii certificatului”, se arată în HG nr. 483/2020.

Înainte de modificare, cardurile de sănătate care au început să fie emise din 2013 erau valabile șapte ani de la data emiterii. Asta înseamnă că, începând din vara lui 2020, peste 14 milioane de asigurați urmau să rămână fără carduri naționale de sănătate valabile.

De aceea, HG nr. 483/2020 a extins valabilitatea acestora cu încă șapte ani, astfel că cei care au primit carduri de sănătate până la data de 31 decembrie 2014 le vor putea folosi timp de 14 ani de la emitere.

„Prin Hotărârea de Guvern nr. 458 din 28 iunie 2018, termenul de valabilitate al cardurilor naționale de sănătate emise până la data de 31 iulie 2018 a fost prelungit de la 5 la 7 ani.

Astfel, aceste carduri sunt recunoscute drept valabile de Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate timp de doi ani după data de expirare a valabilităţii inscripţionată pe suprafaţa din material plastic, deoarece certificatele digitale înscrise în cipurile electronice au o valabilitate de 7 ani.

Totodată, cardurile naţionale de sănătate noi care emise începând cu data de 1 august 2018 au de la început durata de valabilitate de sapte ani, conform aceleiaşi Hotarâri de Guvern (…).

Scrierea noului certificat pe CIP-ul cardului se va face în mod automat. La nivelul aplicației furnizorului de servicii medicale, în momentul introducerii cardului în cititor, sistemul va detecta certificatul expirat și îl va înlocui fără nicio intervenție a furnizorului.

Ce informaţii sunt pe cardul de sănătate

Cardul naţional este un card electronic, distinct de cardul european şi poate fi utilizat numai pe teritoriul României.

Informaţiile minime care pot fi accesate de pe cardul naţional de asigurări sociale de sănătate sunt următoarele:

1. numele, prenumele, precum şi codul numeric personal ale asiguratului;

2. codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate;

3. numărul de identificare al cardului naţional.

Cardurile naţionale de sănătate se tipăresc (emit) din oficiu, prin extrageri periodice din registrul naţional de evidenţă al asiguraţilor. Comenzile se dau centralizat, la nivel naţional, către Imprimeria naţională, iar personalizarea se face de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice (Centrul Naţional Unic) din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte (HG 900/2012), pentru persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau cele care dobândesc calitatea de asigurat, asiguraţii urmând a le primi prin intermediul serviciilor poştale.

Factorii poştali au obligaţia să vă caute de două ori la domiciliu, să va lase avize de prezentare ăşi să vă înmâneze cardurile numai pe bază de semnătură şi act de identitate (al Dvs.sau al persoanei desemnate de Dvs. să va reprezinte).

Este interzis ca aceştia să înmâneze cardurile unor terţi, fără ca aceştia să fie împuterniciţi de Dvs, sau să le lase în cutiile poştale.

Actele normative nu prevăd un termen de emitere a cardului naţional faţă de data împlinirii vârstei de 18 ani şi/sau cea a înregistrării în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Asiguraţii cărora nu li s-a emis (tipărit) cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestui document, în baza calităţii de asigurat, urmare a verificării efectuate de către furnizori aici: cas.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html„, se arată pe site-ul cnas.ro.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel