Din cuprinsul articolului
Buletinele folosite la ora actuală sunt ușor de falsificat, iar procesul de schimbare este necesar, avertizează specialiștii. Pentru implementarea noului proiect la nivelul tuturor județelor, UE va da României 150 de milioane de euro.
Spre deosebire de cele vechi, acestea vor avea mai multe elemente de siguranță. De asemenea, documentul va avea inclusă și amprenta posesorului.
Cartea de identitate electronică. Cum arată noul document?
Cartea de identitate electronică, cu CIP. La nivel european, aceste documente au fost introduse încă din anul 2019. Acest document ar putea fi eliberată, în toată țara, până la finalul lui 2025.
Regulile legate de schimbarea cărților de identitate vor fi aplicate. Până în prezent, aproximativ 30.000 de clujeni au intrat în posesia unei cărți de identitate electronic. Conform planului inițial, proiectul urma să fie implementat la nivelul tuturor județelor, însă au existat mai multe întârzieri.
Dificultățile tehnice, marea problemă a autorităților
În Cluj-Napoca, proiectul pilot a fost implementat în urmă cu trei ani. În 2024, Ministerul Afacerilor Interne anunța că infrastructura necesară pentru emiterea acestor documente este „în fază finală de dezvoltare”.
Ulterior, autoritățile au transmis că există o serie de dificultăţi tehnice privind implementarea noilor CIP-uri. Prin urmare, proiectul a fost amânat din nou.
Carte de identitate, folosită și pe post de permis de conducere
Pe noile cărți de identitate pot fi stocate date legate de istoricul medical al posesorului. Informațiile respective vor fi securizate cu ajutorul unui cod PIN.
„Cartea de identitate electronică vine la pachet cu multe alte beneficii. Ea nu va fi obligatorie, pentru că există, din păcate, şi cetăţeni care pun la îndoială modul în care datele sunt stocate, faptul că această carte de identitate electronică le va încălca anumite drepturi, ceea ce nu e adevărat. Lor le vom putea oferi posibilitatea de a fi beneficiarii în continuare a unei simple bucăţi de plastic cu care se vor putea identifica în faţa instituţiilor publice din România, dar nu vor mai putea călători în afara graniţelor ţării”, arată reprezentanții Autorității pentru Digitalizarea României, citează EVZ.
Documente necesare pentru schimbarea buletinului
Pentru schimbarea buletinului, românii trebuie să depună o serie de documente la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor. Lista actelor necesare:
- Certificatul de naștere (în original);
- Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor (original);
- Certificatul/hotărârea judecătorească de divorț definitivă/irevocabilă, după caz, original, certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care își schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- Extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum și, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reședință, original.