Sari la conținut

Blocaj total în Sănătate! Sistemul informatic al CNAS, la pământ! Valeria Herdea: Oamenii din IT nu vin la salariile pe care le putem oferi

Card de sanatate
sursa foto: arhiva Doctorul Zilei

Sistemul sanitar din România funcţionează cu sincope de aproape două săptămâni din cauza blocajelor sistemului informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Sistemul informatic folosit pentru înregistrarea cardurilor de sănătate, pentru trimiteri sau rețete, nu funcționează de 2 săptămâni, din cauza unor lucrări de mentenanță ale sistemului vechi de peste 20 de ani. Sunt astfel timpi de așteptare mari și sunt probleme uriașe pe care le au medicii de familie.

„În această perioadă, ca urmare a disfuncționalităților din platformă, au fost ridicate două dintre măsuri, cele care țin legal de ordin de președinte, respectiv s-a ridicat validarea serviciilor la 72 de ore, cât era până acum, și, respectiv, nu se semnează cu cardul serviciile medicale acordate.

Avem, în continuare, această disfuncționalitate, care persistă, vizavi de folosirea cardului. în această perioadă, pacienții nu vor fi lăsați fără să se acorde servicii medicale”, a explicat dr. Valeria Herdea, șefa CNAS.

Valeria Herdea: Oamenii din IT nu vin la salariile pe care le putem oferi

În acest context, şefa CNAS dă vina pe lipsa specialiştilor IT la Casa Națională de Asigurări de Sănătate, care nu sunt motivați de salariile oferite și pleacă.

„Oamenii câștigă de 10 ori mai mult în domeniul IT decât putem oferi noi la Casa de Asigurări. S-au creat cinci astfel de posturi, doar două s-au putut ocupa, pentru că oamenii cu adevărat pregătiți nu au venit înspre noi, iar cei care au venit au înțeles de abia după aceea care sunt particularitățile și unul a plecat după o săptămână, când a văzut volumul de muncă.

Volumul de muncă înseamnă că începi în zori și termini noaptea, dacă termini, și s-ar putea să n-ai nici noapte”, a explicat președinta CNAS la Comisia de IT și Tehnologia Informației din Camera Deputaților, unde a fost invitată de președintele comisiei, Radu Miruță.

Dr. Valeria Herdea
Sursă foto: EVZ

Resursa materială, a completat Herdea, a fost condiționată întotdeauna de alocările bugetare. „Se fac eforturi de a face planul anterior cu ce ai nevoie în acel an și bugetăm lucrurile acestea.

Am trecut și prin perioada pandemică, încă din 2020 – 2021 s-a atras atenția asupra faptului că acest sistem nu va funcționa. Mentenatorii noștri ne atrag atenția, de asemenea, că sistemul nu va funcționa dacă nu intervenim. Dacă facem alocări bugetare nu înseamnă că și avem acei bani. A venit Ordonanța 107, de exemplu, în toamnă, și ne-a oprit.

Mai există ceva. Dacă nu vom avea modificări legislative în viitorii ani spre a simplifica, a debirocratiza modalitatea de achiziție, să știți că și ceilalți președinți care vor veni după mine vor avea aceeași problemă. Șase luni durează în SEAP să ridic o solicitare și după șase luni vine ordonanța și spune că nu mai poți să faci achiziții. Am avut tot sprijinul pe care l-am putut avea. Am adus anul trecut 4 miliarde în plus la sistemul medical. Deci, nu se poate spune că n-am fost susținuți, dar am mers spre partea medicală”, a mai spus președinta CNAS.

Platforma informatică a asigurărilor de sănătate, depăşită

Valeria Herdea a amintit că platforma informatică a asigurărilor de sănătate – PIAS 1 – a fost inițiată din 2002, este foarte veche, iar acum funcționează cu intermitențe, iar în acest an disfuncționalitățile au devenit mult mai evidente.

„Am și anunțat în conformitate cu prevederile legale această indisponibilitate și rând pe rând în data de 7 și în data de 12 am ridicat două dintre măsurile care vor permite furnizorilor să poată să transmită și să înregistreze, de fapt, serviciile medicale. Suntem în scenariul în care chiar am avut parte de sprijin și, inclusiv, domnul premier, am vorbit cu dânsul, ne sprijină, dar avem această situație și este corect și civilizat să o prezentăm în fața dumneavoastră.

Suntem, practic, în scenariul în care se acordă asistență medicală fiecărui cetățean care o solicită, în acest sens s-a luat legătura cu Casele județene de asigurări de sănătate, cu furnizorii, cu reprezentanții furnizorilor, respectiv societăți profesionale. Suntem într-o perioadă de mentenanță în care se fac testări, intervenții pe această platformă, inclusiv s-au anunțat perioade de indisponibilitate totală. Ce se întâmplă cu pacientul? (…) Până la urmă, măsurile sunt importante.

Deci, în primul rând, am securizat pentru fiecare dintre cei care sunt pe platformă păstrarea confidențialității datelor pe care le prelucrăm. Au fost convocate echipe interdisciplinare, lucrăm în acest moment cu echipe lărgite”, a detaliat președinta CNAS, potrivit Agerpres.

Ea a punctat că s-au demarat lucrările de mentenanță. ‘S-a lucrat zi și noapte în ultima perioadă și suntem în situația astăzi în care se trece la testare’, a adăugat Valeria Herdea. Președinta CNAS a precizat că platforma asigură în acest moment 42.000 de furnizori de servicii medicale.

Elena Marinescu

Elena Marinescu are o vasta experienţă profesională în audiovizual, presa scrisă şi online. A avut colaborări cu publicaţii importante din media, precum "România Liberă", "Capital" sau "Taifasuri", şi se ocupă de domeniul medical de aproape 15 ani.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel