Protecția Consumatorului transmite prin intermediul rețelelor sociale un comunicat de presă prin care atrage atenția publicului cu privire la practicile comerciale practicate cu ocazia Black Friday. Printre operatorii economici sancționați se numără retaileri precum Altex, Jysk și Flanco.
”Încă 18 operatori economici, care administrau site-uri şi magazine cu vânzare directă şi care au anunţat reduceri speciale în cea mai activă perioadă din an, din acest punct de vedere, au fost controlaţi de Comandamentul Special Black Friday – înfiinţat pentru prima dată, în acest an de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) – pentru a se asigura că respectă prevederile legale în ceea ce priveşte reducerile şi promoţiile. La 16 dintre aceştia au fost constatate nereguli, aplicîndu-se amenzi contravenţionale în valoare totală de 154.000 lei, şi 17 propuneri de dispunere a măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte”, a precizat Protecția Consumatorilor.
Operatorii economici sancţionaţi de ANPC:
- Flanco Retail SA Galaţi
- Altex Romania SRL Galaţi
- Staer International SA Galaţi (site şi magazin)
- Dan Capitan SRL Galaţi
- Bibilel SRL Galaţi
- Quasar Comex SRL Focşani
- Romferm SRL Focşani
- Optical Investment Group SA Piatra Neamț
- Pet Product SRL Piatra Neamţ
- Flanco Retail SA Tg Neamt
- Jysk Romania SA Roman
- Jysk Romania SA Piatra Neamt
- DM Drogerie Markt SRL Roman
- Robest Com SRL Piatra Neamt
- Studio Moderna SRL Piatra Neamţ
- Ado Capricia SRL Piatra Neamt
- BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA PARIS, Sucursala Bucureşti (din incinta magazinului Dedeman Bacău).
Comisarii ANPC au constatat că cei 18 operatori economici nu au precizat în oferta de Black Friday informații care să indice în mod clar data la care încetează oferta și faptul că aceasta vizează doar stocul disponibil. ANPC spune, de asemenea, că prețul de referință afișat pe site nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, creându-se astfel impresia unui avantaj specific prețului respectiv, consumatorii fiind determinaţi să ia o decizie de tranzacţionare pe care nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut realitatea.
Totodată, ANPC a constatat și următoarele nereguli:
- publicarea unor caracteristici nereale ale produselor oferite spre comercializare pe site, practici comerciale înşelătoare;
- neconformitatea între informaţiile afişate la diferite pagini ale aceluiaşi site;
- afişarea sintagmei “super calitate la super preţ ”, fără a avea posibilitatea verificării avantajului specific al preţului sau al calităţii produselor;
- banca prezintă comisionul la plata către comercianţi 0 lei, ca un avantaj, în cadrul ofertei promovate de black friday, în condiţiile în care toţi utilizatorii de card, indiferent de emitent, beneficiază de această reglementare.