Din cuprinsul articolului
Apar noi perioade de valabilitate pentru rovinietă. În urma recentelor propuneri ale Ministerului Transporturilor privind modificările aduse sistemului de roviniete pentru drumurile naționale, se desfășoară o dezbatere extinsă cu privire la noile reglementări ce privesc perioadele de valabilitate și excepțiile de la plata acestei taxe.
Proiectul, conform Directivei (UE) 2022/362 și Legii 226/2023, aduce ajustări semnificative, generând reacții variate din partea comunității și a industriei de transport.
Apar noi perioade de valabilitate pentru rovinietă
Ministerul Transporturilor a lansat un proiect de act normativ ce propune modificări substanțiale pentru rovinieta pe drumurile naționale. Acest document urmărește să se conformeze Directivei (UE) 2022/362 și să pregătească terenul pentru implementarea Legii 226/2023, planificată pentru ianuarie 2026.
O schimbare majoră propusă este introducerea unor perioade de valabilitate flexibile pentru roviniete destinate autoturismelor și vehiculelor de marfă cu masa autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Conform noului proiect, utilizatorii vor putea achiziționa roviniete pentru o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile sau 12 luni. Roviniete pentru șapte și 90 de zile vor fi eliminate, iar procente maxime vor fi stabilite pentru diversele perioade, variind între 9% și 30% raportat la tariful anual.
De asemenea, se introduc noi reglementări pentru vehiculele grele.
Pentru vehiculele cu tonaj autorizat între 3,5 și 12 tone, precum și pentru cele de transport pasageri cu mai mult de 9 persoane, proiectul propune tarife pentru perioade de o zi, 7 zile, 30 de zile și 12 luni, cu procente maxime raportate la tariful anual între 2% și 10%. Astfel oferă o flexibilitate crescută pentru operatorii acestor vehicule.
Ambulanțele private vor fi nevoite să plătească rovinietă
O altă modificare notabilă este impunerea obligativității plății rovinietei pentru ambulanțele private, în timp ce cele publice sunt exceptate de la această taxă.
De asemenea, vehiculele care asigură transportul public local și școlar nu vor mai avea restricții în operațiunile desfășurate în afara limitelor unei localități.
În sprijinul misiunilor umanitare și de protecție civilă, proiectul propune acordarea de roviniete gratuite pentru vehiculele implicate în astfel de misiuni, finanțate din bugetul de stat.
Această măsură reflectă angajamentul de a susține activitățile benefice comunității în situații de urgență.
Un alt aspect semnificativ al proiectului este împărțirea rovinietei în două taxe distincte odată cu intrarea în vigoare a Legii 226/2023 în ianuarie 2026: una pentru vehiculele ușoare (rovinieta) și cealaltă pentru vehiculele grele (TollRo).
Suport pentru misiuni umanitare și de protecție civilă
Deși aceste propuneri urmăresc alinierea la normele europene și oferirea unei flexibilități sporite șoferilor, ele au generat deja dezbateri în comunitate.
Organizațiile de transport și consumatorii își exprimă opinii variate cu privire la aceste schimbări și așteaptă cu interes evoluțiile ulterioare ale procesului legislativ.
Este important de subliniat că, pentru a deveni efectiv, proiectul de ordonanță trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Până atunci, dezbaterile publice și analizele detaliate vor continua să ofere o imagine compresivă asupra impactului acestor propuneri asupra șoferilor, companiilor de transport și economiei în ansamblu, conform kanald.ro.