Sari la conținut

Ajutorul de deces se va acorda după noi reguli

deces
sursa foto: arhiva Doctorul Zilei

Ajutorul de deces se va acorda după noi reguli, potrivit prevederilor din legea pensiilor care a intrat în vigoare din această lună. Cei care suportă cheltuielile legate de decesul unui asigurat sau unui pensionar pot cere un ajutor financiar de la stat.

În plus, din septembrie, ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului unei persoane aflate în concediul pentru creșterea copilului sau pentru persoanele care au fost angajate cu șase luni înainte de deces.

Banii pot fi solicitați și de firme sau primării, dacă fac dovada că au suportat cheltuielile de înmormântare.

 

Ajutorul de deces se va acorda după noi reguli. Ce alte noutăți aduce noul act normativ

Până acum s-a acordat sprijinul financiar doar pentru persoana asigurată în momentul decesului. Noua lege prevede că pot primi acest sprijin financiar și persoanele care au fost angajate cu șase luni înainte de deces.

Noua lege a pensiilor (Legea 360/2023), care se aplică de la 1 septembrie 2024, stabilește, în primă fază, că, în cazul decesului unui asigurat sau pensionar, se acordă ajutor de deces unei singure persoane, care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz, soțul supraviețuitor, copilul, părintele sau oricare persoană care face această dovadă. De altfel, astea sunt și regulile momentului, și anume cele stabilite de actuala lege a pensiilor (Legea 263/2010).

Isabel Bogdan, șeful Casei de Pensii Vaslui precizează: ”Dacă se prezenta la ghișeu la data decesului şi nu era asigurat, nu-i dădeam ajutor de deces. Prin noua lege, dacă cu șase luni în urmă el a lucrat, și nu contează, nu e condiționat de o zi sau, eu știu, stagiu de cotizare, primește ajutor de deces.”

O altă noutate a legii pensiilor este aceea că și instituțiile publice, precum primăriile sau firmele, pot solicita acest ajutor de înmormântare dacă fac dovada că s-a ocupat de funerariile unei persoane asigurate.

Isabel Bogdan, șeful Casei de Pensii Vaslui precizează: ”Pe noua lege, și persoanele juridice pot solicita ajutorul de deces dacă fac dovada că au suportat cheltuielile de deces. Chiar dacă în legea veche se spunea că se achită în termen de trei zile, nu, ajutoarele de deces la Casa Județeană de Pensii Vaslui se achită pe loc, în aceeași zi.”

În prezent, cuantumul ajutorului în caz de deces are o valoare de 7.567 lei.

Totodată, ajutorul se poate cere și dacă este vorba de decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, care, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii. În aceste cazuri, ajutorul de deces reprezintă jumătate din cuantumul acordat pentru decesul unui asigurat sau pensionar, adică, în 2024, este de 3.784 de lei.

Ca și-n prezent, din septembrie, acordarea ajutorului de deces se face la cerere, pe baza certificatului de deces și a documentelor justificative, și nu este condiționată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

De asemenea, ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, de către casa teritorială de pensii competentă.

Potrivit actualei liste a actelor necesare acordării ajutorului de deces, stabilită de Casa Națională de Pensii Publice și valabilă, cel puțin, până în septembrie 2024, solicitarea ajutorului se face în baza:

  • cererii pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificatului de deces;
  • actului de identitate al solicitantului;
  • actelor de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actului care
  • atestă calitatea de tutore, curator, mandatar;
  • dovezii că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces;
  • actului medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi
  • data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani;
  • adeverinţei care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o
  • formă de învăţământ organizată potrivit legii;
  • adeverinței eliberate de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului,
  • respectiv extrasului din REVISAL, după caz.

Dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel