Din cuprinsul articolului
Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la propunerea de actualizare și consolidare a Regulamentului privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele. Scopul propunerii este de a reduce în continuare emisiile de CO2 în sectorul transportului rutier și de a introduce noi obiective pentru 2030, 2035 și 2040. Noile reguli vor contribui la îndeplinirea ambițiilor UE de a lupta împotriva schimbărilor climatice.
Propunerea urmărește, de asemenea, să încurajeze o cotă tot mai mare de vehicule cu emisii zero în flota de vehicule grele la nivelul UE, asigurând în același timp că inovația în sector și competitivitatea acestuia sunt păstrate și îmbunătățite.
UE sprijină dezvoltarea sistemelor de transport în vederea promovării pieței unice și a sporirii conectivității între regiunile Europei, asigurând în același timp decarbonizarea acestui sector.
În temeiul Acordului de la Paris, țările UE s-au angajat să facă Uniunea Europeană neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Pentru a atinge acest obiectiv, UE își va reduce până în 2030 emisiile nete de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii cu cel puțin 55% față de nivelurile din 1990 și va continua să reducă treptat aceste emisii până în 2050.
Pentru a-și aduce contribuția, sectorul transporturilor trebuie să treacă printr-o transformare care va necesita o reducere cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră (comparativ cu nivelurile din 1990) până în 2050.
Textul Consiliului stabilește un echilibru între menținerea principalei ambiții a propunerii Comisiei de a reduce impactul asupra climei a sectorului vehiculelor grele și acordarea statelor membre o anumită flexibilitate în punerea în aplicare a regulamentului modificat, consolidând în același timp inovarea și consolidarea competitivității UE în acest sector.
Propunerea extinde domeniul de aplicare al regulamentului pentru a face ca aproape toate vehiculele grele noi cu emisii certificate de CO₂ – inclusiv camioane mai mici, autobuze urbane, autocare și remorci – să fie supuse obiectivelor de reducere a emisiilor.
O derogare de la obiectivele de reducere a CO₂ stabilite în regulament se va aplica producătorilor de volum mic și vehiculelor utilizate pentru minerit, silvicultură și agricultură; la vehiculele utilizate de forțele armate și de pompieri; la vehicule pentru utilizare în protecția civilă, ordine publică și îngrijire medicală; și vehiculelor profesionale, cum ar fi camioanele de gunoi.
În conformitate cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și ulterior, Consiliul a menținut obiectivele stabilite de Comisia Europeană. Pe lângă obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 cu 15% pentru 2025, care a fost deja prevăzut, noile reguli introduc noi obiective:
• Reducere cu 45% a emisiilor din 2030 (creștere de la 30%);
• Reducere cu 65% a emisiilor din 2035;
• Reducere cu 90% a emisiilor din 2040.
Statele membre au convenit să stabilească obiectivele pentru remorci,semiremorci, autocare la 7,5% dar în viitor, comisia va analiza posibilitatea includerii și a camioanelor mai mici de sub 5 tone, transmite RADOR.
Modificarea propusă introduce un obiectiv de zero emisii de 100% pentru autobuzele urbane până în 2035, stabilind în același timp un obiectiv intermediar de 85% pentru această categorie până în 2030. Consiliul a convenit să scutească autobuzele interurbane de la acest obiectiv.
Horoscopul zilei de miercuri, 6 noiembrie 2024, spune că nativii din zodic traversează o perioadă…
V-ați uitat vreodată la ceas de mai multe ori în timpul zilei exact la 11/11?…
Într-un nou studiu, oamenii de știință americani au descoperit o legătură între viteza de îmbătrânire…
Medicul nutriționist Mihaela Bilic face o serie de recomandări părinților pentru o imunitate mai bună…
Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a publicat în premieră o listă care cuprinde 17 agenţi…
Sam Parnia, profesor asociat la Langone Medical Center din cadrul Universității din New York, a…