Categories: Ştiri sănătate

Accesul inegal la tratamente pe piața europeană. De ce românii primesc acces la tratamente inovatoare la doi ani după nemți?

Nu toți pacienții sunt egali când vine vorba de tratament cu medicamente de ultimă oră.

Piața unică europeană se află chiar în centrul Uniunii Europene. Dar când vine vorba de un tip de produs – medicamente care salvează vieți – este fiecare țară pentru sine.

Pacienții din întregul bloc european nu au aceleași medicamente disponibile atunci când se luptă cu boala. Un medic din România așteaptă în medie doi ani pentru a prescrie același medicament de ultimă oră precum omologul său din Germania. Dacă cineva suferă de o boală care pune viața în pericol, cum ar fi cancerul, aceasta este diferența dintre viață și moarte, notează Politico.

Factorii de decizie politică sunt conștienți de această loterie a codurilor poștale și doresc să o schimbe.

„Pacienții din statele membre occidentale și din cele mai mari au acces la 90% din medicamentele nou aprobate.

În statele membre estice și mai mici, această cifră este de până la 10%”, a declarat comisarul pentru sănătate Stella Kyriakides într-un discurs din aprilie.

„Acest lucru este cu adevărat inacceptabil”.

Înaltul oficial UE prezenta propunerea Comisiei de reformare a pieței farmaceutice europene, al cărei principal obiectiv este de a rezolva această problemă a accesului inegal.

Ideea principală este de a pedepsi companiile care nu-și lansează produsul pe toate cele 27 de piețe ale UE în termen de doi ani. Dacă nu vor face jocul, se vor confrunta mai devreme cu concurența rivalilor.

Este un instrument contondent pentru ceea ce experții consideră a fi o problemă complicată. Și încă nu s-a stabilit dacă va funcționa.

Principalul obstacol: Banii

Pentru a ajunge la o piață mai echitabilă când vine vorba de medicamente este necesar să fie depășite mai multe obstacole, principalul fiind, bineînțeles, banii.

Unele medicamente sunt foarte scumpe. Și există diferențe economice mari în cadrul celor 27 de țări ale UE – de exemplu, PIB-ul pe cap de locuitor al Bulgariei este de aproape cinci ori mai mic decât cel al Țărilor de Jos. Acest lucru înseamnă că unele țări pot cheltui mai mult pentru sănătate și medicamente decât altele.

O analiză a pieței europene a medicamentelor împotriva cancerului, finanțată de industria farmaceutică și realizată de Institutul suedez pentru economie în domeniul sănătății (IHE), arată că Austria, Germania și Elveția sunt țările care cheltuiesc cel mai mult pe medicamente, iar costurile au fost de 92 și 108 euro pe persoană pentru tratamentul împotriva cancerului, față de 13-16 euro în Republica Cehă, Letonia și Polonia.

Cheltuielile mai mici se traduc prin mai puține medicamente prescrise. În cazul medicamentelor imuno-oncologice, de exemplu, utilizarea în țările mai sărace a fost între o zecime și o cincime din cea observată în țările mai bogate.

„O mare parte a pacienților europeni cu cancer, în special în Europa de Est, nu pot avea acces la medicamente eficiente (și potențial rentabile) din motive legate de accesibilitate”, scriu cercetătorii.

Sursă foto: arhiva Doctorul Zilei

Cum se stabilește prețul medicamentelor

Un motiv mai complicat constă în modul opac în care sunt stabilite prețurile medicamentelor. De departe, cel mai frecvent mod de negociere a prețurilor în Europa este cel în care societățile farmaceutice negociază prețurile cu guvernele în mod direct și secret, astfel încât nicio țară nu știe cu adevărat cât plătește alta pentru un medicament.

„Acestea [companiile farmaceutice] aleg să lanseze mai întâi medicamentele în țările în care se așteaptă să obțină prețuri mai mari, de obicei, țările cu venituri mai mari care pot plăti mai mult”, a declarat Sabine Vogler, care conduce departamentul de farmacoeconomie al Institutului Național de Sănătate Publică din Austria.

„În țările din sudul Europei, cum ar fi Portugalia și Grecia, și în [țările] din Europa de Est, acestea sunt propuse într-o etapă ulterioară… în doi sau trei ani”.

Atunci când lansează un nou medicament, companiile merg mai întâi în țările în care pot obține cel mai bun preț – de obicei cele mai mari și mai bogate. Guvernele din aceste țări vor stabili un așa-numit preț de referință, care este disponibil publicului.

Însă acest preț este negociat în cadrul unor discuții confidențiale în care se convine asupra unei reduceri nedivulgate. Procesul începe din nou cu următoarea țară, care folosește prețul de referință public ca punct de plecare.

Rezultatul este unul simplu. Negocierile se întind pe perioade lungi de timp, iar țările cu piețele cele mai puțin atractive sunt ultimele la rând.

Problema industriei farmaceutice

Pentru industria farmaceutică, vinovatul nu este căutarea de euro, ci birocrația care trebuie depusă pentru a convinge guvernele să plătească pentru un nou medicament.

„Cererea [de negociere a medicamentelor] este un proces care consumă mult timp”, se arată într-o analiză publicată de lobby-ul farmaceutic EFPIA privind cauzele principale ale întârzierilor în lansarea medicamentelor. „Fiecare țară necesită elaborarea unui dosar personalizat în limba locală și respectarea normelor locale”.

Directiva UE privind transparența limitează la 180 de zile perioada de timp pe care o au la dispoziție țările pentru a ajunge la o decizie cu privire la cât vor plăti pentru un medicament, dar asta doar în teorie. În practică, însă, directiva permite oprirea numărătorii inverse atunci când autoritățile de reglementare și agențiile guvernamentale solicită companiilor mai multe date.

O analiză a industriei privind timpul mediu de acces la medicamente personalizate pentru cancer în cinci țări a arătat că Danemarca are nevoie de puțin peste patru luni pentru a decide dacă va plăti sau nu pentru un medicament. În Polonia, țara cu cele mai slabe rezultate, este nevoie de 30 de luni.

Care sunt soluțiile

Câteva soluții sunt deja în lucru. Așa-numita evaluare comună a tehnologiilor medicale va produce o evaluare unică la nivelul UE a noilor medicamente pentru a ajuta țările să decidă cât de mult să plătească, în loc de 27 de dosare naționale pentru fiecare medicament, așa cum se întâmplă în prezent. Prima evaluare comună este așteptată în 2025.

Grupuri regionale de țări, cum ar fi inițiativa Beneluxa, formată din Belgia, Țările de Jos, Luxemburg, Austria și Irlanda, au început să se reunească pentru a cumpăra medicamente în comun, ceea ce simplifică negocierile pentru producătorii de medicamente și consolidează puterea de negociere a cumpărătorilor.

Recent Posts

Screening gratuit pentru displazia de șold la bebeluși la Spitalul Grigore Alexandrescu din Capitală

Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu” din București va efectua gratuit pe data…

9 minute ago

Horoscop 4-11 noiembrie 2024, cu Cristina Demetrescu: zodia care va reuși să mute munții din loc! Succes pe toate planurile

În săptămâna 4-11 noiembrie 2024, Cristina Demetrescu a explicat că intrarea lui Marte în zodia…

29 de minute ago

Arges: O pacientă de 69 de ani a primit o nouă șansă la viață, după ce a suferit o intervenție chirurgicală, în premieră

La Spitalul Orășenesc Mioveni din județul Argeș a fost realizată o intervenție chirurgicală remarcabilă în…

49 de minute ago

Anunț oficial, extrem de important, de la Ministrul Muncii: cu cât cresc pensiile de la 1 ianuarie 2025

Începând cu 1 ianuarie 2025, unii pensionari din România vor beneficia de o majorare a…

o oră ago

Cum va fi IARNA 2024-2025 în Europa? Prognoza METEO – impactul fenomenului La Niña

Meteorologii au emis noi prognoze pentru iarna 2024-2025, care va aduce surprize. Deși vom avea…

o oră ago

România are nevoie de un program național de dezvoltare a industriei farmaceutice

Investiția în cercetare-dezvoltare la nivelul industriei farmaceutice inovatoare reprezintă unul dintre factorii majori care contribuie…

2 ore ago

Citeste si: