Din cuprinsul articolului
Harta șpăgii din spitalele din România. Dragoș Vana, inițiatorul proiectului Graphs.ro, cunoscut pentru crearea „Hărții Șpăgii” din spitale bazată pe datele publice, a dezvăluit că Ministerul Sănătății a făcut publice datele specifice fiecărui spital legate de plângerile privind solicitările de șpagă de către personalul medical în luna februarie, o schimbare față de practica anterioară de a divulga doar un rezumat național.
„O noutate interesantă, dragii mei. Se pare că presiunea publică și atenția media au avut un efect, sau poate altceva s-a întâmplat. Joi, pe 7 martie, Ministerul Sănătății a publicat pe data.gov.ro informații detaliate pe spitale pentru luna februarie 2024, referitoare la Mecanismul de Feedback al Pacientului, eliminând astfel fișierul anterior care includea doar datele la nivel național. Asta înseamnă că, teoretic, putem să reluăm proiectul «Harta Șpăgii».
Harta șpăgii, actualizată
Totuși, o să aștept să văd dacă vor continua să publice aceste date și în lunile următoare. Asta pentru că actualizarea și adaptarea site-ului pentru a include cele 8 întrebări noi, în loc de 10 cât erau inițial, necesită un efort considerabil, iar eu sincer nu vreau să investesc acest efort pentru ca ulterior sistemul să fie modificat din nou”, a explicat Dragoș Vana într-o postare de luni pe pagina sa de Facebook.
Reamintim că, Dragoș Vana a semnalat săptămâna trecută imposibilitatea de a continua proiectul „Harta Șpăgii” din cauza faptului că datele specifice pe spitale și județe nu mai erau făcute publice, ci doar un sumar la nivel național. De asemenea, formularul de feedback al pacientului a fost revizuit, astfel încât întrebările privind solicitările de șpagă au fost schimbate, acum pacienții fiind întrebați dacă doresc să raporteze solicitarea de bani sau alte tipuri de recompense, nu dacă au fost efectiv solicitați.
Formularul de feedback al pacienților a fost modificat
Ca urmare a unei directive a ministrului Sănătății, Alexandru Rafila, de la sfârșitul anului trecut, formularul de feedback al pacientului a fost modificat semnificativ. În locul întrebărilor directe despre solicitarea de șpagă, acum este inclusă o singură întrebare generală referitoare la această problemă, limitând astfel capacitatea de a evalua în mod eficient amploarea fenomenului mitei în sistemul spitalicesc românesc.
În forma inițială, pacienții puteau să răspundă la două întrebări distincte legate de șpagă:
9. Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente? DA/NU
10. (dacă s-a răspuns DA la întrebarea 9) Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?
În noua formă a formularului, singura întrebare referitoare la șpagă este:
Dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensații de către personalul medical, doriți să sesizați acest fapt? DA/NU (Dacă s-a răspuns DA, persoana chestionată va primi următorul mesaj: „Vă mulțumim! Vă rugăm să formulați o plângere către autoritățile abilitate sau puteți trimite o sesizare la Ministerul Sănătății prin intermediul serviciilor poștale sau la adresa de e-mail: integritate@ms.ro.“)