Din cuprinsul articolului
Utilizarea excesivă a rețelelor sociale poate duce la un dezechilibru cerebral treptat.
Rețelele sociale – V-ați luat vreodată un moment să vă întrebați cât timp petreceți pe social media? Ei bine, este timpul să o faceți. Îndemnul de a verifica notificările sau doar de a naviga pe fluxul de știri de pe Facebook, Twitter și Instagram poate lua cantități anormale din rutina zilnică. Această suprautilizare compulsivă și problematică a rețelelor sociale ar putea fi o invitație la un dezechilibru cerebral.
Legătura dintre rețelele sociale și activitatea creierului
Conform noului studiu publicat în Journal of Management Information Systems, o rată mai mare de utilizare a site-urilor de rețele sociale poate duce la un dezechilibru între două sisteme cognitiv-comportamentale din creierul uman.
Doctorul Hamed Qahri-Saremi ne explică faptul că oamenii au două mecanisme diferite în creier, care îi determină să întreprină o acțiune. Cu ajutorul acestei perspective duale și cu a teoriilor din psihologie și neuroștiință, cercetătorii au putut concluziona legătura dintre ulltilizarea anormală a rețelelor sociale și dezechilibrul cognitiv.
„Sistemul unu este automat și reactiv, rapid declanșat, adesea subconștient, ca reacție la stimul, cum ar fi vizualizarea sau notificările de pe rețelele sociale. Sistemul doi este un sistem reflectiv, de raționament care se mișcă mai lent, reglează cognițiile, inclusiv cele generate de sistemul 1 și controlează comportamentul. Al doilea sistem poate ajuta indivizii să controleze impulsurile și comportamentele care nu sunt în interesul lor. ” a adăugat Dr. Saremi.
Studiul privind dependența față de rețele sociale
În cadrul studiului au fost analizate comportamentele a 341 de studenți de la o universitate de prestigiu care folosesc rețele sociale, cu precădere Facebook.
A fost studiat comportamentul cognitiv al studenților pe parcursul unui semestru, iar în următorul semestru a fost urmărită performanța academică. Au fost luate în considerare media notelor obținute pe ambele semestre.
Studenții care au manifestat o tendință de utilizare a Facebook-ului mai mult decât este normal, au avut o preocupare cognitiv –emoțională (Sistemul unu) și un control cognitiv-comportamental slab (sistemul doi), creând astfel un dezechilibru.
Descoperirile au arătat în continuare o alarmantă dependență a studenților de social media, 76% dintre respondenți folosind Facebook la curs, în timp ce 40% au raportat că folosesc Facebook în timp ce conduceau. 63 la sută au raportat că folosesc Facebook, în timp ce vorbesc față în față cu alții și 65 la sută au raportat că folosesc Facebook la locul de muncă în loc să lucreze.
Utilizarea excesivă a rețelelor social afectează negativ performanța notelor sau a rezultatelor la locul de muncă.