Sari la conținut

Unul din cele mai importante elemente pentru buna dezvoltare a copilului tău! Și tu îl poți ajuta

Ți-ai dorit ani de zile copilul și ai face orice pentru el. În puținul timp liber pe care îl ai îl poți ajuta să-și dezvolte coordonarea bilaterală. Sau să te întreb: ai idee cât de importantă este coordonarea bilaterală în activitatea copilului tău?

Despre tot ceea ce presupune această coordonare a explicat pentru Doctorul Zilei, Ionela Manolache, kinetoterapeut și terapeut senzorial.

Coordonarea bilaterală sau integrarea bilaterală reprezintă abilitatea de a ne folosi ambele părți ale corpului într-un mod sincronizat și controlat. Capacitatea de a putea coordona ambele părți ale corpului indică faptul că, ambele emisfere cerebrale comunică și își transferă informații.

O bună coordonare bilaterală se poate observa în cursul dezvoltării cronologice a copilului prin diverse activități motorii fine și grosiere, în care acesta folosește în mod corespunzător ambele mâini, sau dimpotrivă, alege să folosească doar o singură mână, sau pare neîndemânatic și dezorganizat mai tot timpul. Părintele îl poate ajuta prin diverse activități, prin joacă.

Care sunt activitățile care dezvoltă coordonarea bilaterală:

 Coordonarea bilaterală se dezvoltă încă de la stadiul de nou-născut, în care micuțul transferă obiectul dintr-o mână în alta sau ia jucăria din partea homolaterală. Coordonarea bilaterală se dezvoltă în diverse activități legate de dezvoltarea neuromotorie, de tipul: mersul în patrupedie, cățărat, mersul independent, urcatul și coborâtul scărilor, alergat, mersul pe bicicletă, imitarea unor mișcări sincrone ale unui cântec.

Se pot realiza următoarele activități:

  • Pictat – copilul se poate încuraja să ia pensula din partea opusă a mâinii cu care inițiază activitatea.
  • Desenat – linii, diverse forme simple fie pe un contur, fie să unească punctele care formează simboluri X, +, /,\ .
  • Decupat – inițial, se poate tăia cu foarfeca un rulou din plastilină pentru a preveni accidentarea.
  • Înșiratul mărgelelor pe un șnur.
  • Îmbrăcat și dezbrăcat – inclusiv manipularea nasturilor, a fermoarelor, a șireturilor de la pantofi.
  • Aruncatul și prinsul unei mingi (mici, medii, mari).
  • Activități casnice – spălatul unei farfurii, ștersul mesei de lucru, tăiatul alimentelor.

La baza integrării bilaterale, copilul dezvoltă 3 tipuri de mișcări:

  1. Mișcările simetrice ale mâinilor sau ale picioarelor în același timp și cu aceeași forță – rularea aluatului, săritul pe loc, săritul corzii, bătutul din palme.
  2. Mișcările reciproce în care se începe cu o mână – picior, iar cealaltă parte continuă activitatea. De exemplu: mersul pe bicicletă, cățăratul, urcatul și coborâtul scărilor, înotul.
  3. Mișcările asimetrice – în care mâna dominantă execută activitatea, iar mâna non-dominantă este de susținere: tăiatul cu foarfeca, desenatul pe o foaie, întinde dulceață pe o felie de pâine, pune apă în pahar.

Stabilirea dominantei mâinii se conturează în perioada de 5-6 ani, abilitate care se află în strânsă legătură cu trecerea liniei de mijloc a corpului. Mai precis, se poate observa dacă, copilul are abilitatea de a transfera un obiect în teritoriul părții opuse a mâinii sau a piciorului cu care inițiază acțiunea. Este important ca el să poată face cu ușurință activități de genul: să deseneze linii orizontale de-a lungul unei pagini, de la stânga la dreapta, să lovească cu piciorul o minge, să dea paginile unei cărți, să citească, să ducă mâna la piciorul opus.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel