Asigurații cu vârste peste 18 ani din București vor primi începând de azi cardurile de sănătate, livrarea acestora fiind asigurată de Poșta Română.
Conform înțelegerii dintre Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și Poșta Română, vor fi preluate în rețeaua poștală câte 6-700.000 de carduri pe zi, în cinci tranșe pentru fiecare județ.
Primele carduri vor fi primite de bucureșteni, iar în data de 22 septembrie va începe distribuirea cardului concomitent în mai multe județe.
Poșta Română s-a obligat să distribuie cardurile în termen de 20 de zile de la recepționarea lor.
Procesul de distribuire va continua în luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asigurați pentru care au fost tipărite cardurile, precizează CNAS.
Cardul de sănătate va fi înmânat numai titularului, în baza unui act de identitate și a semnăturii de primire.
Avizul pe care operatorul poștal îl lasă la domiciliul asiguratului în cazul în care nu va fi găsit va conține numărul de telefon al factorului poștal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta pentru a stabili intervalul orar în care factorul poștal poate reveni în zilele următoare pentru a-i preda cardul de sănătate.
Dacă în intervalul celor 20 de zile cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate să își ridice personal cardul de sănătate de la casa de asigurări în a cărei evidență se află, după un termen de 10 zile lucrătoare, pe care Poșta Română îl are la dispoziție pentru a preda cardul casei de asigurări.
Tipărirea și distribuirea cardului național vor continua în următorii patru ani pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani și/sau vor dobândi calitatea de asigurat.
După distribuirea cardului național va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asigurații, cât și furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluție informatică și pentru a depista și a remedia eventualele probleme depistate în funcționarea acestei soluții informatice.
„Este necesar ca furnizorii să achiziționeze cititoarele de carduri, astfel încât cardul național să poată fi utilizat atunci când asigurații îl vor prezenta la furnizorul de servicii medicale. Cardul de sănătate primit acasă de asigurat este inactiv. Intrat în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul de transport al cardului național (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinație de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus și confirmat personal de către pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă și nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea și, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate”, a precizat CNAS într-un comunicat remis presei miercuri.
De asemenea, CNAS menționează că introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opțională și se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.