Din cuprinsul articolului
O nouă cercetare avertizează că vom avea tot mai multe accidente aviatice. Resturilor spațiale ar putea deveni o amenințare reală pentru aviația comercială, după o serie de accidente aeriene tragice în Statele Unite.
Studiul, realizat de cercetători de la Universitatea British Columbia, relevă faptul că aproximativ două rachete dezafectate reintră în atmosfera Pământului în fiecare săptămână, ceea ce înseamnă că aproape 100 de fragmente mari de resturi spațiale cad anual pe suprafața planetei.
Această realitate îngrijorătoare ridică riscul de coliziune între aeronave și resturi spațiale, în special în zonele aglomerate din America de Nord, Europa și Asia-Pacific. Cercetătorii estimează că există o șansă de 1 la 430.000 ca un avion să fie lovit în aer de un astfel de fragment.
O serie neagră de accidente aviatice
Avertismentul oamenilor de știință vine într-un moment critic, după mai multe dezastre aviatice mortale în SUA.
- 29 ianuarie 2025: Un elicopter militar Black Hawk al armatei SUA s-a ciocnit cu un avion American Airlines deasupra râului Potomac, provocând moartea a 67 de persoane.
- 31 ianuarie 2025: Un avion-ambulanță Learjet 55, cu șase persoane la bord, s-a prăbușit într-o zonă rezidențială din Philadelphia.
- 6 februarie 2025: O aeronava de mici dimensiuni Bering Air Caravan, care transporta 10 persoane, a dispărut de pe radar și a fost descoperită distrusă lângă Nome, Alaska.
Aceste incidente tragice au ridicat întrebări serioase despre siguranța aeriană și despre suprasolicitarea spațiului aerian comercial, mai ales în apropierea aeroporturilor mari.
Impactul resturilor spațiale asupra siguranței zborurilor
Cercetătorii subliniază că pericolul resturilor spațiale nu este doar teoretic, ci deja produce efecte vizibile:
- În 2022, o rachetă de 22 de tone a trecut prin spațiul aerian european, determinând autoritățile din Spania și Franța să închidă temporar aeroporturile.
- Pe 16 februarie 2025, explozia unei rachete SpaceX Starship la doar câteva minute după lansare a determinat devierea a peste 20 de zboruri comerciale în regiunea Caraibelor.
Potrivit studiului publicat în Scientific Reports, există în prezent aproximativ 2.300 de rachete abandonate în orbita joasă a Pământului, toate urmând să reintre în atmosferă la un moment dat.
Zonele cele mai expuse riscului
Datele arată că în zonele cu trafic aerian intens, cum ar fi Denver (SUA), sudul Europei și Asia-Pacific, există un risc anual de 26% ca resturile spațiale să traverseze rutele de zbor comerciale. Chiar și în regiunile cu trafic mai redus, există o șansă de 75% ca un fragment de rachetă să reintre în atmosferă și să pună în pericol aeronavele.
Odată cu creșterea exponențială a industriei spațiale comerciale, riscul de resturi necontrolate devine tot mai mare. Experții atrag atenția că este nevoie de reglementări stricte privind gestionarea rachetelor dezafectate și monitorizarea mai eficientă a obiectelor care reintră în atmosferă.
Ewan Wright, autorul principal al studiului, subliniază că gestionarea acestui pericol este complicată deoarece nu există un sistem global de avertizare pentru reintroducerea necontrolată a resturilor spațiale. Spre deosebire de lansările controlate, unde traseul resturilor este calculat cu precizie, fragmentele provenite din sateliți și rachete abandonate cad pe Pământ fără predicții exacte.
Creșterea rapidă a explorării spațiale vine la pachet cu noi provocări pentru siguranța aeriană. Deși riscul de coliziune cu resturi spațiale este încă redus, numărul tot mai mare de incidente aviatice și fragmente necontrolate ridică întrebări serioase despre viitorul aviației comerciale.