Din cuprinsul articolului
România se pregătește să introducă o nouă taxă auto pentru poluare, conform planurilor incluse în cererea de plată numărul 4 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aceasta va afecta milioane de șoferi români, iar ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat într-un interviu că măsura va avea un impact semnificativ, vizând peste 8 milioane de mijloace de transport. Taxa ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
Taxa Auto: impact major asupra șoferilor
Potrivit ministrului Boloș, noua taxă va viza autovehiculele poluante, precum și utilajele grele, și va avea un efect considerabil asupra bugetelor autorităților locale. Aceasta va include un sistem de taxare pe baza emisiilor de poluare, similar cu fosta taxă auto, dar actualizată în concordanță cu legislația europeană privind protecția mediului. De asemenea, va exista o taxă specifică pentru utilajele grele, care va fi calculată în funcție de numărul de kilometri parcurși de acestea.
Conformitate cu PNRR: O obligație pentru România
România și-a asumat prin PNRR implementarea acestei măsuri de taxare a mijloacelor de transport poluante, iar cererea de plată numărul 4, care trebuie depusă până în luna iunie 2025, are o valoare de 2,7 miliarde de euro. Neîndeplinirea acestui jalon poate duce la pierderi financiare între 300 și 600 de milioane de euro din fondurile europene, conform surselor Digi24. Ministrul Boloș a subliniat că acest jalon are o sensibilitate ridicată și este un pas esențial în implementarea reformelor asumate de România prin PNRR.
![](https://www.doctorulzilei.ro/wp-content/uploads/2025/02/poluare.jpg)
Destinația banilor colectați din taxa pe poluare
O parte din fondurile colectate din taxa pe poluare vor fi direcționate către autoritățile locale, pentru a sprijini întreținerea infrastructurii rutiere, în timp ce altă parte va ajunge la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru a contribui la modernizarea și întreținerea drumurilor publice din România.
Pe lângă introducerea taxei pe poluare, o lege adoptată în 2023 va schimba și regimul rovinietei. Începând cu 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicabilă doar vehiculelor de până la 3,5 tone. Posesorii de astfel de vehicule vor trebui să plătească o sumă mai mare, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare și durata de utilizare a drumurilor publice. Această măsură face parte dintr-o serie de reforme destinate reducerii poluării și alinierea României la standardele ecologice europene.
În concluzie, taxarea autovehiculelor poluante va reprezenta un pas semnificativ pentru protecția mediului în România, dar va avea un impact considerabil asupra șoferilor și asupra modului în care sunt gestionate infrastructura rutieră și resursele financiare pentru întreținerea drumurilor publice.