Din cuprinsul articolului
Capcana din recalcularea pensiilor. Mulți pensionar ar trebui să primească un venit mai mare după recalcularea pensiilor, însă Liga Sindicatelor din Învățământ Botoșani a comunicat că legea privind recalcularea pensiilor este considerată „incorectă și nelegală”.
Liga Sindicatelor din Învățământ Botoșani a precizat că, în cazul veniturilor nepermanente, nu s-a calculat, reținut și plătit contribuția de asigurări sociale, așa cum ar fi trebuit.
„Este incorectă și nelegală menționarea adeverințelor în finalul adeverințelor pe care le eliberați, în urma solicitărilor colegilor noștri, a faptului că pentru veniturile nepermanente de genul celor arătate anterior nu s-a calculat, reținut și plătit contribuția de asigurări sociale”, a declarat Liga Sindicatelor din Învățământ Botoșani.
Într-o adresă din 19 iulie, s-a menționat că includerea mențiunilor respective ar constitui o certificare nereală și nelegală a modului în care unitatea a calculat și plătit contribuțiile pentru pensie, potrivit edupedu.ro.
„Ar însemna o certificare nereală/nelegală a modului în care unitatea calculat și plătit contribuțiile pentru pensie. Aceste mențiuni, ce nu ar corespunde realității, conduc la nevalorificarea de către casa de pensii adeverință eliberată de dumneavoastră, deși intenția legiuitorului a fost tocmai de a valorifica aceste venituri nepermanente, așa cum rezultă și din precizările Casei Naționale de Pensii.”
În contextul recalculării pensiilor în învățământ, cadrele didactice pensionare au posibilitatea să solicite recalcularea pensiilor conform Hotărârii de Guvern (HG) 181 din 28 februarie 2024 și Legii Pensiilor 360/2023.
Principalele dispoziții ale acestei legislații
Printre principalele dispoziții ale acestei legislații se numără: o creștere a pensiilor cu 13,8% începând cu 1 ianuarie a acestui an, recalcularea pensiilor începând din septembrie 2024 și stabilirea vârstei de pensionare la 65 de ani pentru femei începând cu ianuarie 2035.
Recalcularea pensiilor în învățământ
Pentru perioada anterioară a aplicării legii 19 / 2000, contribuția pentru pensie avea două componente:
a) contribuția pentru asigurări sociale – în cotă de unică 15-30%, între 1973 și 2001, calculată și plătită de angajator prin aplicarea acestei cote unice asupra fondului brut de salarii;
b) contribuția pentru pensia suplimentară de 2, 3 sau 5% reținută din salariul angajatului. Aceste cote, așa cum se observă din parcurgere a statelor de plată a salariilor din perioadele de până în 2001, nu s-au aplicat pentru întregul venit brut, existând venituri asupra cărora nu s-a calculat contribuția pentru pensia suplimentară (al 13-lea salariu, premiile anuale 2%, alte premii, subvenții, alte sume).
Sindicatul a explicat că necalcularea, nereținerea și nevirarea contribuției pentru pensia suplimentară nu echivalează cu aceeași situație în cazul contribuției pentru asigurări sociale.
De fapt, doar contribuția pentru pensia suplimentară a fost afectată de aceste deficiențe, în timp ce sumele respective au fost incluse în fondul brut de salarii utilizat pentru calculul contribuției pentru asigurări sociale, bazată pe cota de 15-30% aplicată acestui fond.
„Faptul că nu s-a calculat, nu s-a reținut și nu s-a virat contribuția pentru pensia suplimentară nu este sinonim cu „nu s-a calculat, nu s-a reținut și nu s-a virat contribuția pentru asigurări sociale”.
De fapt, doar contribuția pentru pensie suplimentară (una din cele două) nu s-a calculat, nu s-a reținut și nu s-a virat. Însă aceste sume au intrat în fondul brut de salarii care a constituit bază de calcul pentru contribuția pentru asigurări sociale (cota de 15-30% X Fondul brut de salarii).
În valorificarea acestor venituri nepermanente la care facem referire casele de pensii vor calcula „puncte realizate în sistemul public de pensii – condiții normale de muncă” (lit. G, punctul 1 din anexa la Decizia de pensii), însă nu vor calcula „puncte corespunzătoare pensii suplimentare” (lit. G, punctul 5 din anexa la Decizia de pensii). Aceste aspecte rezultă și din verificarea modului în care au fost înregistrate în contabilitate statele de plată a salariilor, conform legislației în vigoare din acel moment, verificare ceva confirma că pentru veniturile în cauză s-a calculat și s-a virat contribuția de asigurări sociale.”