Din cuprinsul articolului
De la 1 septembrie, pensionarii care locuiesc în străinătate vor fi obligați să transmită certificatul de viață către casele teritoriale de pensii de două ori pe an.
Conform noii legi a pensiilor, această cerință va trebui respectată în mod semestrial, în luna martie și în luna septembrie. Prin această măsură extrem de greoaie autoritățile române vor să se asigure că drepturile care li se cuvin pensionarilor din afara țării nu ajung la.
Spre deosebire de administratorii pensiilor private, statul nu consideră că urmașii ar trebui să beneficieze de sumele acumulate din contribuțiile pentru pensii.
Această procedură va implica costuri suplimentare. Pensionarii vor plăti ca să demonstreze că sunt în viață și au dreptul la pensiile pentru care au contribuit.
Pensionarii, obligați să demonstreze că nu au murit
Conform noii legi, pensionarii rezidenți în afara țării sunt obligați să trimită certificatul de viață în mod voluntar. În cazul în care nu respectă termenele de transmitere, respectiv 31 martie și 30 septembrie, plata pensiei va fi suspendată începând cu luna următoare.
Potrivit EVZ, procedura va trebui repetat de două ori pe an, iar nu ca în prezent, doar o singură dată. Pensionarii trebuie să trimită către casele teritoriale de pensii un certificat de viață. Acesta este un document ce trebuie autentificat de o autoritate din statul în care își au domiciliul, pentru a fi valabil.
Cei vizați de actul normativ trebuie să completeze și să transmită în țară „certificatul de viață” care atestă că trăiesc și că au dreptul la pensie.
Certificatului de viață poate fi transmis prin poștă, fax sau email
Pensionarii nu sunt anunțați de nimeni că au această obligație. Ei vor trebui să-și facă rost de formularul ce trebuie completat, stabilit de Casa Națională de Pensii Publice.
Apoi, după ce l-au completat, trebuie să-l transmită în țară și, foarte important, să se asigure că a ajuns acolo unde trebuie. În caz contrar își pierd dreptul la pensie până se vor conforma.
Legea pensiilor stabilește modalitățile prin care pensionarii pot transmite certificatul de viață către casele teritoriale de pensii. Aceștia pot apela la serviciile poștale, dar mai sigur, la cele de poștă electronică.
Primul certificat de viață, conform noii legi a pensiilor va trebui transmis chiar în luna septembrie, conform calendarului prezentat mai sus. Documentul trebuie să parvină autorităților române în intervalul 1 – 30 septembrie.
Pensionarii au la dispoziție mai multe modalități de trimitere a documentelor respective. Ei pot apela la serviciile poștale, la fax, sau la e-mail. Numerele de fax și adresele de e-mail vor fi obținute de pe site-urile caselor teritoriale de pensii.
Trebuie reținut faptul că formularul simplu nu are nici o valoare. Documentul trebuie autentificat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reședință. Doar astfel, autoritățile statului român au încredere că beneficiarul respectiv este în viață.