Din cuprinsul articolului
Datele guvernamentale arată că zborurile sunt amânate și anulate odată cu creșterea temperaturilor. Experții explică de ce.
Imaginați-vă asta: Ați ajuns la sfârșitul unei călătorii de vacanță și este timpul să zburați înapoi acasă. Dar când ajungi la aeroport, zborul tău întârzie. Așteptați și așteptați și apoi zborul este anulat. Informațiile sunt incomplete. Compania aeriană ar trebui să vă ajute, dar pare copleșită – nimeni nu pare să știe ce se întâmplă. Zborurile alternative sunt rezervate rapid, la fel și hotelurile. Rămâi blocat.
Acest scenariu devine din ce în ce mai frecvent în aeroporturile importante din întreaga lume. Cine este de vină? Pe scurt: vremea.
În timp ce perturbările zborurilor sunt asociate în general cu ceața din timpul iernii, datele analizate de echipa Open-Source Intelligence (OSINT) a India Today arată că incidentele de anulare și întârziere a zborurilor cresc pe măsură ce temperaturile cresc.
Anulările cauzate de condițiile meteorologice au perturbat 39,6% din zboruri numai în luna mai, față de 16,2% în aprilie, potrivit datelor privind operațiunile de zbor provenite de la Direcția Generală a Aviației Civile (DGCA).
Cel puțin 1,5 miloane de pasageri au fost afectați de întârzierile zborurilor numai în luna mai – cu 36% mai mult decât în luna precedentă, conform datelor.
„Temperaturile de suprafață mai ridicate afectează operațiunile de zbor, provocând turbulențe catastrofale, așa cum am văzut în ultima perioadă. În plus, modificarea fluxurilor de jet și a vânturilor predominante din cauza încălzirii globale afectează rutele de zbor existente”, a declarat căpitanul Rajneesh Sharma, pilot la Air India, pentru India Today.
Sfatul ANAT pentru pasagerii români
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism vine în sprijinul pasagerilor români, oferind soluţii concrete în faţa numeroaselor întârzieri şi anulări de curse aeriene întâmpinate în special în timpul sezonului de vară, când este înregistrat cel mai mare trafic aerian pe plan internaţional.
„Din păcate, în ultima perioadă, mai multe companii aeriene, în toată lumea, au fost nevoite să anuleze zboruri din diverse motive, cum ar fi lipsa sloturilor, întârzieri sau insuficienţa personalului”, mai spun reprezentanţii ANAT, care prezintă şi avantajele rezervării biletelor de avion prin agenţiile de tursim potrivit Antena3 CNN.
Un pas important sugerat de ANAT este achiziționarea biletelor de avion prin intermediul agențiilor de turism. Aceste agenții nu doar că oferă o protecție suplimentară în caz de anulare, dar sunt și obligate, prin lege, să găsească soluții pentru repatrierea pasagerilor fără costuri suplimentare dacă zborul face parte dintr-un pachet de călătorie.
Președintele ANAT, Alin Burcea, subliniază că în prezent nu există asigurări care să acopere anulările sau întârzierile provocate de companiile aeriene, iar colaborarea ANAT cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului pentru crearea unui Fond de garantare a biletelor de avion în caz de faliment al companiilor este un pas crucial pentru protecția turiștilor.
Un alt avantaj al rezervării prin agențiile de turism este informarea promptă și corectă a turiștilor cu privire la anulări sau întârzieri.
Companiile aeriene nu informează întotdeauna clienții despre astfel de probleme, în timp ce agențiile de turism se asigură că pasagerii nu se prezintă la aeroport decât atunci când au o alternativă de zbor garantată. Acest lucru poate economisi timp și stres pentru călători, oferindu-le o experiență mai plăcută și mai sigură.
Situația din Aeroportul Henri Condă din București
Zeci de zboruri de pe Aeroportul Internațional Henri Coandă din Otopeni au înregistrat întârzieri la decolare în ultimele zile, iar problemele s-au extins la sute de curse aeriene în toată Europa.
Compania aeriană WizzAir a solicitat măsuri imediate pentru remedierea deficienţelor în controlul traficului aerian din Europa, atribuind problemele fenomenelor meteorologice multiple şi simultane. Aceste condiții au creat dificultăți semnificative în gestionarea volumului de trafic aerian, impactând operațiunile nu doar ale Wizz Air, ci și ale altor transportatori aerieni în întreaga regiune.
Într-un comunicat de presă, reprezentanții Wizz Air au subliniat că:
„evenimentele meteorologice multiple şi simultane au afectat capacitatea autorităţilor de control al traficului aerian şi a Eurocontrol de a gestiona volumele de trafic la nivelul întregii industrii, ceea ce a condus la întârzieri şi anulări majore în întreaga industrie aeriană europeană”.
Numai într-o singură zi, pe 26 iunie, spațiul aerian european a înregistrat peste 450.000 de minute de întârziere, dintre care 360.000 au fost atribuite condițiilor meteorologice severe, cu întârzieri semnificative depășind 3 ore.